Kan mond, hand en voetenziekte kwaad nu ik 21 weken zwanger ben?

Eerder deze week had ik keelpijn en al wat blaasjes in mijn mond, nu begin ik ook blaasjes te krijgen op handen en voeten. Is dit gevaarlijk voor mijn ongeboren kindje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt op eczeem. Ff naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad eczeem, het beste is om even naar je huisarts te gaan om raad te vragen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe weet je dat het deze ziekte is? Ga naar je arts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mond- hand- en voetenziekte ?? Bedoel je mond- en klauwzeer ? Kunnen mensen dat krijgen ??

Het beste antwoord

Ik moest even zoeken, want ik had nog nooit van deze ziekte gehoord. Maar het schijnt een entero-virus te zijn, waarvoor eigenlijk geen behandeling is ; je moet hem normaliter gewoon uitzieken.

En ja, entero-virussen behoren wel tot de ziektes die invloed kunnen hebben op de foetus. Net als bijvoorbeeld toxoplasmose , rode hond en herpes.

Maar je zit wel al in een periode van je zwangerschap dat het kindje eigenlijk al zo goed als helemaal af is en vooral nog moet groeien. Ernstige schade in de ontwikkeling is dus niet te verwachten ; dat risico is het grootst in de eerste drie maanden. Soms zelfs zo groot dat de zwangerschap erdoor kan worden afgebroken.

Maar je kunt het kindje wel besmetten, voor, tijdens en na de bevalling, waardoor het ook nog na de geboorte vatbaar is voor complicaties die niet per definitie onschuldig zijn. Hoewel de kans klein is, kun je altijd maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Neem dus onmiddellijk contact op met je huisarts of gynaecoloog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik heb de dokter gebeld en het is inderdaad dit virus. Ik heb echter geen koorts dus dat is positief. Het moet binnen een week uit mijn lichaam zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, gelukkig maar. En als het over is bij de bevalling, hoef je je volgens mij nergens meer zorgen over te maken. De dokter is in elk geval op de hoogte.
Je hoort er inderdaad weinig tot niets van, maar het schijnt toch een virus te zijn dat je met name op kinderdagverblijven makkelijk kunt oplopen. Net als krentenbaard ; daar hoor je buiten 'kinderdagverblijfland' eigenlijk ook nooit wat van.