Wat is het werkelijke verband tussen de "biologische klok" en de vruchtbaarheid van een vrouw?

Hiermee bedoel ik niet het vor de hand liggende: "de biologische klok zorgt ervoor dat de vrouw in haar vruchtbare periode kinderen wil". Dat snap ik zelf ook wel.

Wat ik bedoel is: houdt de biologische klok van vrouwen direct verband met de mate van vruchtbaarheid? Aangezien dit per vrouw verschillend is en ook de vruchtbaarheidsperiode per vrouw verschilt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De biologische klok is iets puur psychisch. Maar dat hangt wel samen met de verwachte (niet daadwerkelijke) vruchtbare periode.

Als een vrouw kinderen wil is daar maar een beperkte periode voor geschikt. Er leeft dus het gevoel van een duidelijke deadline om je doelen te houden. Het tikken van een biologische klok is dan ook de stress of je dat doel al dan niet gaat halen, of keuzestress, wil ik wel of niet. De beslissing kan niet (lang) meer worden uitgesteld.

Vandaar dat mensen die zeker weten geen kinderen (meer) te willen geen last hebben van de biologische klok, ongeacht de verwachte vruchtbare periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je vruchtbaarheid is lichamelijk en de biologische klok is geestelijk.
Je weet niet precies hoe kang je vruchtbaar bent, de overgang kan iemand al verrassen op haar 25ste, tereijl de biologische klok nog niet 'aan het tikken' was.
Veel vrouwen hebben een psychische leeftijdsgrens gesteld; voor m'n 40ste wil ik kinderen. Dan zal die biologische klok gaan tikken bij 38 jaar of zo.
Maar, als die vrouw aan de pil was heeft ze misschien haar overgang al gehad en is ze dus niet meer vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf dat een meisje voor het eerst ongesteld wordt ( eigenlijk de 3 weken daarvoor) neemt de vruchtbaarheid af. eerst gaat het zeer langzaam. Maar wanneer een vrouw de 30 nadert neemt de vruchtbaarheids harder af. Ook wordt de kans op fouten groter.
Op het moment dat een vrouw de 30 nadert, gaat de biologische klok tikken.
even makkelijk gezegd je hebt dan nog maar 10 goede jaren over. en als je nog 2.5 kinderen wilt moet je opschieten.

Deels is het psychologisch, want iedereen om je heen krijgt kinderen en je hebt niet zoveel tijd meer.
maar een deel is ook lichamelijk.... op haar 32ste is een vrouw op haar sexuele piek. dat is ook als laatste middel om maar de impuls te geven om zwanger te worden.
want daar is ons lichaam opgebouwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cellen zijn de basis van het leven. Alles wat je doet en meemaakt in het leven, wordt gestuurd in en door cellen.
Eén opmerkelijke eigenschap van cellen is dat zij weten hoe laat het is.
Iedereen heeft een ingebouwde biologische klok want ons lichaam weet wanneer het dag is en ervoor moet zorgen dat we energie hebben en dat het 's nachts slaap moet krijgen. De meeste fouten ontstaan ook vaak 's nachts in de nachtdienst ofzo, omdat ons lichaam eigenlijk hoort te slapen. Iedereen weet dat je uitgesproken avond- en ochtendmensen hebt. Dit is genetisch bepaald. Avondmensen hebben waarschijnlijk een langere periode in een van hun ritmen. Hun eigen inwendige ritme gaat uit van 25 uur of meer, dus hebben ze nog geen slaap als ze horen te slapen volgens ochtendmensen.
Zo is er ook de vrouwelijke cyclus. In zoverre bepaald die de vruchtbaarheid van de vrouw door de duur van de cyclus. Iedere vrouw heeft haar eigen cyclus en kan door deze biologische klok dus zelf uitrekenen wanneer haar vruchtbare periode in deze cyclus is.

De dag van de eisprong ben je het meest vruchtbaar, deze periode duurt 12 uur, daarna is het eitje niet meer te bevruchten en afgestorven. De eisprong, ook ovulatie genoemd,vindt ong. 14 dagen voor je menstruatie plaats.
Je bent het meest vruchtbaar in de periode van2-3 dagen rond de eisprong. Maar de geslachtsgemeenschap zou vanaf 5 dagen voor de eisprong kunnen plaatsvinden om zwanger te worden. Omdat de eicel maar 12 uur in leven kan blijven, is het na de eisprong lastiger om zwanger te worden omdat je niet precies weet wanneer de eisprong plaatsvindt.
http://www.predictor.nl/zwanger-worden/online-biologische-klok/

Via bovenstaande site kan je bijv. zelf bepalen wanneer jouw vruchtbare periode is, want hier kan je hem zelf berekenen naar jouw cyclus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het laatste woordje cyclus, moet biologische klok zijn.