is chemische vloeistof van bio toiletten schadelijk voor een zwangerschap?

Ik werk op een plek waar geen riolering en geen stromend water is.
Wel heb ik een watertankje en hygiënische gel om mijn handen te reinigen
Dus uit hygiënisch oog punt ben ik benieuwd of dit heel goed is voor een zwangerschap. Hopenlijk hebben jullie een antwoord voor mij, kan nergens info vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Hygiene is belangrijk, zeker ook in de zwangerschap. Maar zover als we daar in deze contreien nog wel eens in doorschieten, is vaak veel meer dan noodzakelijk. Je handen kun je uitstekend schoon houden door het ergste vuil er af te wassen met een natte doek bijvoorbeeld, en daarna te ointsmetten met handgel. Gewoon 's avonds thuis lekker goed je handen wassen.

Zolang je de vloeistof in het chemisch toilet niet drinkt zal die niet heel veel kwaad kunnen, anders was daar zeker wat over te vinden. Maar veilig en milieuvriendelijk is natuurlijk anders. De chemicaliën breken ook niks af ofzo (anders zou je het toilet niet dagelijks hoeven legen) maar hebben vooral / uitsluitend tot doel luchtjes te voorkomen. (Terwijl het spul zelfs ook onnoemelijk stinkt). Er zijn dan ook uitstekende alternatieven voor.

Je kunt (het water in ) de tank namelijk ook prima bijvullen met een bekertje azijn en een dopje biologisch wasmiddel (dat niet teveel schuimt, bijvoorbeeld biotex blauw - voorwaspoeder) , en je ruikt er niks meer van. Als het om je werkplek gaat heb je wellicht niks te zeggen over het toilet, maar kaart het toch eens aan. Dikke kans dat het namelijk ook veel goedkoper is dan al die chemische shit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"biologisch wasmiddel (dat niet teveel schuimt, bijvoorbeeld biotex blauw " is net zo chemisch als die "chemische" vloeistof.
Verder bestaat poep voor een groot deel uit bacteriën, maar wél bacteriën die zojuist nog in je lichaam zaten en hielpen je spijs te verteren. Normaliter (!) dus niet bepaald schadelijke bacteriën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ?? Ik vind daar geen informatie over.
Sterker nog, als je er met open wonden (!!) in mag - en dat zelfs goed is voor de ontsmetting / genezing- kan ik me niet voorstellen dat het erg veel schade aan zal richten. Maar dat kan best een vooroordeel van mijn kant zijn hoor ; als je een goede link voor me hebt, ben ik snel om. (Uit betrouwbare bron). En sorry, rechtstreeks contact met ontlasting is in de regel geen goed idee. Wat je in je darmen hebt, kun je in de regel beter niet in je maag of bloed hebben....daar zijn de geleerden het wel over eens. Sinds we die resten netjes afvoeren, is onze gezondheid er met sprongen op vooruit gegaan. Bovendien gaat het niet alleen om je eigen ontlasting op zo'n chemisch toilet ; vaak maken er meer mensen gebruik van.