Normale bevalling na keizersnede

Kan een vrouw nog normaal bevallen nadat zij eerder een bevalling dmv keizersnede heeft gehad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja dat kan zeker, wel zal de bevalling altijd in het ziekenhuis plaats vinden.
In onderstaande link kan je lezen over gewoon bevallen ná een keizersnee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat kan. Het ligt er aan wat de reden van de voorgaande keizersnee was. Als je eerder een keizersnee had omdat je bekken te smal was voor een natuurlijke geboorte, zal de volgende ook weer een keizersnee zijn.
Als je eerder een keizersnee had om andere redenen, kun je 'gewoon' natuurlijk bevallen. Hoewel je wel altijd onder controle zult staan van een gynaecoloog en je ook niet meer thuis mag bevallen (het kan dat deze info enigzins verouderd is).
Dit is ook typisch iets wat je bespreekt met je verloskundige/gynaecoloog.

Mijn eerste was een keizersnee, de 2 kinderen daarna zijn via de natuurlijke weg geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, allebei tegelijk hetzelfde verhaal uit het blote hoofd. Da's leuk.
Ja, dat kan, al hangt het er wel sterk van af wat de reden voor de eerste keizersnede is geweest. Was dat een lichamelijke reden vanwege de moeder (bijvoorbeeld een te nauw bekken), dan zal een tweede keer ook een keizersnede uitgevoerd moeten worden.

Lag de oorzaak echter bij de zwangerschap (een voorliggende placenta bijvoorbeeld) of een spoedbevalling , dan kan je de tweede keer vaak best via de normale weg bevallen.

Je staat wel tijdens je zwangerschap dan onder controle van een gynaecoloog en moet ook in principe in het ziekenhuis bevallen, maar complicaties door een eerdere keizersnede zijn vrij zeldzaam. (Al ken ik dan net wel weer van dichtbij een geval waarin het wel verkeerd is gegaan, maar daar waren veel meer factoren in het spel die eigenlijk een natuurlijke bevalling onverantwoord maakten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu ga ik echt de was opvouwen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gioed idee ; ik heb er hier ook nog twee.
Ja, dat kan. Ik heb twee kinderen: de eerste is via keizersnede op de wereld gekomen (stuitligging), de tweede op natuurlijke wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan zeker. maar na 2x een keizersnede wordt de 3e ook een keizersnede..