Wil graag zwanger raken. Heb 12 aug menstruatie gehad. Mijn ovulatie zou 25 moeten Zijn. Volgens sommige website is het 28 wat klopt nou?

Mijn cyclus is ongeveer 28 of 39 dagen.
Heb namelijk 13 juli menatruatie gehad en 12aug.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tussen 28 en 39 dagen zit nogal wat verschil.
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet te zeggen, je moet een tijdje jouw cyclus bijhouden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Zondag: misschien, maar niet iedereen heeft een regelmatige cyclus. Ik slik de laatste jaren de pil zoveel mogelijk door, maar mijn 'natuurlijke' cyclus was ergens tussen de 21 en 105 dagen. In het jaar dat ik het heb bijgehouden tenminste. Maar meestal wel ergens tussen de 35 en 80. Eigenlijk had ik beter 'cyclus' in de eerste zin tussen aanhalingstekens kunnen zetten dan 'natuurlijke'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde te zeggen dat met zoveel verschil in je cyclus je eisprong nogal moeilijk te berekenen valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, dan moet ik je helemaal gelijk geven, Zondag. Inderdaad maakt het nogal uit, en is zelfs bij een regelmatige cyclus de eisprong moeilijk te voorspellen (zie mijn antwoord).

Antwoorden (4)

Ik zou die paar dagen gewoon dagelijks seks hebben. De marge in je cyclus is inderdaad wel erg ruim, wellicht bedoelde je 28-29 dagen?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het moment van de eisprong is altijd ongeveer 14 dagen voordat je menstruatie begint? Ongeacht de lengte van je cyclus.

Als je 12 augustus je slecht nieuws gekregen hebt,... dan zou je mits een 28dagen cylus dit terug mogen verwachten op 9 september.
Dit wil dan weer zeggen dat je de 26-ste ( ongeveer ) je eisprong zal hebben.

En aangezien sperma, in tegenstelling tot het eitje, tot 4 dagen kan overleven, speel je best op zeker en begin je al enkele dagen op voorhand met 'atletiek'.

Ik merkte zelf ook het verschil op in berekeningen ( toen ik er veel mee bezig was ) ,... tot ik een site vond ( en ik weet zijn naam niet meer jammer genoeg ) die een begindatum en einddatum aangaf om aan het werk te gaan.
In jou geval je verwacht ze de 26ste,... begin de 23 ( of zelfs al de 22 )ste en probeer dagelijks het een keertje te doen tot twee dagen na je verwachtte dag. Mis je een dagje is het geen ramp, dan heb je nog kans met de zwemmertjes van de dag ervoor.
Dit klink misschien niet erg leuk, maar zo werkt het wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aangezien we nu al de 28ste van augustus zijn, is de raad wel wat laat.
9 jaar geleden
wat klopt is afhankelijk van wanneer je (als je niet zwanger raakt) opnieuw ongesteld verwacht te zijn. Twee weken daarvoor heb je je ovulatie. Een manier om die vrij zeker vast te stellen is door elke ochtend te temperaturen. Met je ovulatie ligt je temperatuur nl 0,2-0,5 graden hoger.
Wees je er wel van bewust dat je dit natuurlijk al even moet doen om je normale temperatuur vast te stellen, en je niet helemaal kunt varen op je temp van slechts twee opeenvolgende dagen. Ik bedoel dus dat je al van meerdere dagen je temperatuur moet weten om die ene dag de verhoging vast te stellen.
Ik zou vanaf 18 dagen voor de volgende menstruatie (die dus hopelijk niet komt!) om de dag seks hebben. Sperma overleeft meerdere dagen, en elke dag seks komt de kwaliteit van 'nieuw' sperma niet ten goede, dat heeft twee dagen nodig. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je eisprong is niet betrouwbaar te berekenen met enkel een kalender en je menstruatiedata. Het kan nogal verschillen, zeker als je een onregelmatige cyclus hebt.

Je ovulatie zal ongeveer veertien dagen voor je menstruatie zijn, maar zelfs bij vrouwen die een regelmatige cyclus hebben van 28 dagen (volgens het boekje dus) zit daar nogal verschil in. De eisprong vindt dan plaats ergens tussen de 7e en de 20e dag van de cyclus en met een onregelmatige cyclus wordt die variatie natuurlijk alleen maar groter. Een (erg) onregelmatige cyclus kan zelfs ook komen doordat je niet elke cyclus een eisprong hebt.

Een goede methode is om elke ochtend je temperatuur te nemen vóór je uit bed komt, en dit combineren met het beoordelen van je baarmoederhalsslijm. Door wat van dit slijm tussen twee vingers te rollen en te bekijken, kom je veel te weten: rondom je eisprong is het slijm doorzichtig en kun je er draden van trekken, een beetje zoals rauw eiwit. Zodra het slijm wittiger wordt en wat brokkelig, ben je niet meer vruchtbaar. Als dan in je volgende cyclus het slijm weer helder wordt en steeds meer de consistentie krijgt dat het draderig wordt, weet je dat je eisprong eraan komt. Als je dit combineert met elke ochtend je temperatuur bijhouden, moet je zien dat net ná de eisprong je temperatuur stijgt met ongeveer 0,2 tot 0,5 graden. De tweede helft van je cyclus blijft je temperatuur wat hoger. Deze gegevens samen moeten je al een goed idee geven, en na verloop van tijd ga je wellicht meer signalen herkennen. Veranderingen aan je borsten, meer zin in seks, etcetera.

Je kunt ook ovulatietesten kopen bij de drogist. Daarbij plas je op een strip, en als je ovuleert, is hij positief. De testen zijn relatief duur als je ze elke dag zou gebruiken, dus ik zou aanraden dat samen te gebruiken met bovenstaande methode.

Maar: zodra je merkt aan je temperatuur of door middel van een ovulatietest dat je je eisprong hebt, heb je hem al gehád. Wil je zwanger worden, dan had je het beste gisteren al gemeenschap kunnen hebben. Daarom zijn deze methoden vooral geschikt om je cyclus te leren kennen, zodat je het beter kunt gaan voorspellen voor de toekomst.

Je kunt het ook wat minder precies nemen en gewoon ergens halverwege je cyclus om de andere dag seks hebben. Het is geen exacte wetenschap, en er worden heel wat vrouwen zwanger zonder dat ze ook maar een idee hebben van wanneer ze ovuleren. Niet teveel stressen verhoogt ook je kansen op een zwangerschap namelijk ;-)