Kan ik als man overstappen op elektronische sigaret omwille mijn vruchtbaarheid en DNA-kwaliteit van sperma?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik probeer mijn vriendin zwanger te krijgen, maar ik wil niet dat mijn slechte gewoontes hier een negatieve invloed op hebben. Daarom de vraag, kan ik overstappen op de e-sigaret, wat zijn daarvan de restrisico's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Je hebt het over overstappen, dus nu rook je.
Als je overstapt zal je algemene gezondheid met sprongen vooruitgaan, omdat je een heleboel schadelijke stoffen niet meer binnenkrijgt als je niet meer rookt.
Ik ga er vanuit, dat dit ook de kwaliteit van je sperma ten goede zal komen.
Echter, als roker zal het je niet makkelijk lukken over te stappen op een e-sigaret zonder nicotine.
Nicotine is helaas een stof die je vruchtbaarheid, de kwaliteit van je zaad verminderd.
Als het je niet lukt cold turkey te stoppen, dan kan de e-sigaret uitkomst bieden, maar probeer dan zo snel mogelijk je nicotine-inname te reduceren en zo tot 0 te komen.

(Ikzelf was na drie dagen e-sigaret rookvrij, en heb het nicotinegebruik flink terug weten te brengen, zonder craving, dus het kan! Succes!)
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Naar dat laatste is bij mijn weten geen onderzoek gedaan. In ieder geval zou het al een flinke stap vooruit zijn als je gaat dampen ipv roken, mede omdat de nicotine via een damper minder makkelijk in je lichaam wordt opgenomen dan via een sigaret.
Tevens kan je via een damper geleidelijk afbouwen.