Vasten is tijdens zwangerschap een extra zware opgave. Je hoeft niet te vasten als je door het vasten jezelf of iemand anders zou kunnen beschadigen. Het vasten mag, maar moet niet. Het kan zijn dat je twijfelt of het wel goed is om te vasten, vooral als je klachten krijgt tijdens de ramadan. Vraag om raad aan de verloskundige. Het kan zijn dat die jou om medische redenen adviseert om te stoppen met vasten.

Mogelijke klachten zijn:
- hoofdpijn doordat je overdag geen vocht of voedsel neemt, vooral tijdens de eerste dagen van de vasten;
- daardoor je misselijk voelen;
- je draaierig en licht in je hoofd voelen of flauwvallen. Omdat je overdag niets drinkt, kan je bloeddruk dalen. Omdat je overdag niets eet en 's nachts juist wel, schommelt het suikergehalte in je bloed;
- je kunt je erg moe voelen doordat je laat opblijft en weer vroeg opstaat om samen te eten en bidden;
- je kunt extra zwaar worden wanneer je meer, vetter, zoeter eet dan normaal.

Deze klachten had je misschien al door de zwangerschap, maar mogelijk verergeren ze door het vasten. Bespreek ze dan in ieder geval met je verloskundige! Maar als je besluit om te blijven vasten is het belangrijk om ’s nachts voldoende én gevarieerd te eten en te drinken. Eet niet alleen zoete hapjes, maar ook fruit, groente en vlees. Drink naast thee ook andere dranken zoals water en vruchten- of groentesap.

Er is geen informatie te vinden over het mogelijk schadelijk zijn van vasten voor de baby. Indien jij de hierboven gegeven adviezen opvolgt zal het dat zeker niet zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Indien jij de hierboven gegeven adviezen opvolgt zal het dat zeker niet zijn." Vind dit discutabel. Het feit dat er verder geen informatie over het mogelijke gevaar voor de baby te vinden is, betekent in mijn ogen niet dat dat er ook niet is.
Amadea
9 jaar geleden
Mijn schoonzus is gedurende haar zwangerschappen voortdurend misselijk geweest, kon vrijwel geen eten binnen houden. En toch gezonde kinderen gekregen. Voor mij bewijs genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet iedere persoon is hetzelfde. Wat bij de een geen kwaad kan, kan dat bij de ander misschien wel. Als ik even google zie ik naast de goede gevallen ook de gruwelijke gevallen. Daarom vind ik jouw advies aan de vraagsteller om raad te vragen aan een verloskundige wel goed :)
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat is maar 1 persoon, die ervaring kun je niet doortrekken naar alle vrouwen in het algemeen.
Hier is nog geen echt goed onderzoek naar gedaan,maar je bent als zwangere niet verplicht om met de ramadan mee te doen.

Vasten en zwangerschap/borstvoeding
Zwanger zijn of borstvoeding geven is geen ziekte. Wel is het zo dat er allerlei fysiologische veranderingen optreden in het lichaam. Hierom zijn vrouwen vrijgesteld van vasten. Veel vrouwen vasten echter toch en de meeste vrouwen gaat dat goed af. Medisch gezien is het moeilijk een weloverwogen advies te geven. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar de invloed van Ramadan op de zwangerschap en borstvoeding. Eén studie liet zien dat de bloeddoorstroming van de placenta naar de foetus toe gelijk bleef. Een onderzoek naar de samenstelling van borstvoeding liet zien dat de grote voedingsstoffen als eiwitten en vetten in de melk gelijk bleef tijdens de Ramadan. Wel zat er minder kalium, magnesium en zink in de melk en hadden zogende vrouwen eerder een vitamine A tekort. Dit zou echter ook kunnen komen doordat sommige mensen hun dieet erg veranderen tijdens Ramadan. (zie ook Zwanger en Vasten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij neemt de baby sowieso wat-ie nodig heeft. Dat gaat desnoods ten koste van de moeder.
Ik denk dus dat het voor de baby niet slecht is, maar de moeder vraagt wel veel van zichzelf als ze gedurende de gehele vastenmaand vast.
Op de langere termijn is een minder welzijn van de moeder natuurlijk ook niet goed voor de baby.