ontzuren tijdens zwangerschap schadelijk?

Mij is aangeraden om te ontzuren, weet iemand of dit schadelijk is voor het kind? Gaan er dan niet ook goede stoffen weg die hij nodig heeft ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
tinus1969
9 jaar geleden
Wie heeft dat aangeraden, waarom, en wat is de bedoeling? Wat moet er ontzuurd worden?
fremar
9 jaar geleden
zou toch maar voorzichtig zijn met die alternatieve zaken,laat de natuur liever zijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is mij aangeraden door een vriendin met hetzelfde probleem. Zij kreeg had ook last van haar gewrichten en haar was verteld dat zij haar lichaam moest ontzuren. Ze zei dat het wel wat hielp. Het gaat om het lichaam dat je dan ontzuurt.
Wat uitleg staat op www.ontzuren.nl , het is echter niet een bewezen techniek en wordt niet door alle artsen erkend.
anneliez
9 jaar geleden
o nee he, na het ontslakken het ontzuren wat wordt de volgende hype
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je lichaam is een delicaat systeem alles heeft een reden en alles is met elkaar verbonden, zodat je lichaam kan functioneren. Wanneer je ergens last van hebt dan werkt er iets niet naar behoren. Dat kan een arts uitzoeken wat er niet klopt.
Zelf gaan experimenteren met van alles en nog wat, doet vaak meer schade dan dat het baat. Dit soort acties zijn gebaseerd op een placebo effect.
Zeker nu je zwanger bent, moet je je lichaam goed verzorgen, dus voldoende beweging gezond eten en veel positiviteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn vele methodes, je kan er van opknappen, maar ook behoorlijk last van hebben. Veel meer dan alleen placebo, je kan van veel middelen ook teveel nemen.
Het hoeft trouwens nauwelijks wat te kosten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ontzuren is niet mogelijk. De zuurgraad van elk onderdeel van het lichaam is heel belangrijk. Een kleine verandering daarin kan al ernstige klachten geven, of dodelijk zijn. Om die reden beschikt ons lichaam over een flink stel correctiemechanismen, die enorm goed, snel, en nauwkeurig werken. Of je nu een stapel citroenen eet of een paar liter natronloog drinkt, de zuurgraad van je bloed zal er ab-so-luut niet door veranderen. Met dank aan die correctiemechanismen. Om die reden is ontzuren onmogelijk. Verzuren is trouwens ook onmogelijk - hooguit figuurlijk gesproken, wanneer iemand teleurgesteld is in het leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verzuren in fysiologische zin is mogelijk als je bijvoorbeeld diabetes of nierfalen hebt. Maar normaal gesproken is ons bloed licht basisch en blijft het dat ook, door al die correctiemechanismes die Cryo al noemt. Ons lichaam regelt het zuur-base evenwicht vooral door de ademhaling en de nieren, en daarnaast zitten er stoffen in ons bloed die hiervoor corrigeren. Zonder onderliggende ernstige ziektes hoef je dus niet bang te zijn voor 'verzuring', en zou je lichaam wél problemen hebben met dit evenwicht, dan is het noodzakelijk om heel snel medische hulp in te roepen omdat je dan heel ernstig ziek bent. Je vriendin zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar haar advies heeft geen wetenschappelijke basis. Maar los daarvan: ga voor medische adviezen altijd naar een arts, zéker als je zwanger bent. Als een vriendin je bepaalde medicatie zou aanraden of een operatie aanprijst waar zij erg van opgeknapt is van klachten die jij herkent, ga je toch hopelijk ook naar een arts om advies te vragen en ga je niet zelf rommelen. Datzelfde zou je moeten doen als iemand je een specifiek dieet of andere behandeling aanraadt: naar je arts gaan. Nog los van het feit dat we het hier hebben over onwetenschappelijke alternatieve behandelingen (het woord 'kwakzalverij' klinkt zo onvriendelijk, maar eigenlijk bedoel ik dat wel te gebruiken hier) is er geen enkele reden om aan te nemen dat als een vriendin van gelijksoortige klachten heeft als jij, dat bij jullie beiden ook dezelfde oorzaak heeft en al helemaal niet dat dezelfde behandeling geïndiceerd is. Daar heb je nu juist een huisarts voor, die indien nodig kan doorverwijzen naar een specialist. Tijdens je zwangerschap moet je significante veranderingen in je leefstijl sowieso overleggen met je verloskunde of gynaecoloog: je draagt een kindje in je lijf, dat verandert de regels en de gang van zaken nogal.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ontzuren is onzin, kun je ook niet meten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De standaard reacties als het om "ontzuren" gaat.
Het zou leuk zijn om iets verder te kijken dan de ph van het bloed. Een constante belasting aan één kant van het (zeer belangrijke) ph-evenwicht zorgt ervoor dat het lichaam veel moeite moet doen dit evenwicht te behouden. De ph blijft ongeveer hetzelfde, maar de chemische samenstelling kan wel flink verschuiven. (google: gebufferde oplossing) Een belasting van zuren (die eerder door suikers dan door zuren veroorzaakt wordt) kost het lichaam mineralen en die worden uit de botten gehaald als het nodig is. Dat is dan ook de link met je gewrichten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je bedoelt: gewoon gezond en gevarieerd eten. "Ontzuren" is het ingrijpen op de zuurgraad van het lichaam. Dat heeft twee problemen: 1)  Het is niet mogelijk vanwege alle correctiemechanismen.
2)  Er bestaat niet zoiets als "de" zuurgraad van het lichaam. Elk deel van het lichaam heeft een eigen, zorgvuldig constant gehouden, zuurgraad. Het is zelfs zo dat de zuurgraad binnen en buiten de cellen kan verschillen. De theorie die "ontzuren" heet gaat ervan uit dat het lichaam heel eenvoudig is (dat is het niet), dat het een bepaalde zuurgraad heeft (dat klopt niet), dat je die zuurgraad kunt beïnvloeden (dat is niet mogelijk), dat die beïnvloeding heel makkelijk kan (dat klopt al helemaal niet), en dat je daar baat bij zou hebben (dat kan dus niet). Als het veranderen van de zuurgraad echt zo makkelijk zou zijn, waarom komen al die verkondigers via deze theorie dan nooit eens met meetgegevens? De zuurgraad van (bijvoorbeeld) het bloed is heel eenvoudig en nauwkeurig te meten - maar dat zul je van de ontzuur-aanhangers nooit te horen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik bedoel wat ik schrijf.
Dat is zeker niet gewoon eten en waarschijnlijk ook niet wat jij denkt dat gezond is. Wat jij schrijft is wat jij denkt dat ontzuren is.
Er is veel meer dan alleen "de theorie die ..."
En wat je er daarna over zegt, zegt meer over de plekken waar jij je informatie vandaan haalt. Ik heb het niet over reclame artikelen in vrouwen bladen als de libelle.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik geef toe dat ik slechts uitga van de beste wetenschappelijke inzichten die we hebben. Ik geef ook toe dat ik iemand niet zomaar geloof, maar dat ik vraag of hij kan laten zien *waarom* hij vindt dat zijn bewering klopt. Ik beken dat ik theorieën afwijs wanneer ze geen basis hebben in dingen die we hebben gezien. Tevens beken ik dat ik theorieën afwijs die dingen voorspellen die, bij controle, niet blijken te kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is je vriendin en placebo geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik me afvraag is van welke gewrichten je last hebt? Het is namelijk geheel normaal als je in de zwangerschap last hebt van bijvoorbeeld je rug, heupen en bekken. Dit heeft te maken met hormonen en die zorgen er voor dat je kind er straks langs de daarvoor bedoelde weg eruit kan. Verder raadt ik je af te goochelen met je lijf nu er een kindje van je afhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontzuren kan voor sommige mensen wel werken, mogelijk als placebo zoals searchingboy zei. Mijn moeder heeft er ook ervaring mee, wat goed beviel. Zelf ben ik er heel sceptisch over. Over al het alternatieve gedoe. De theoriën zijn meestal nooit bewezen. Maar tot een jaar geleden dacht men dat je je immuunsysteem ook niet mentaal kon beïnvloeden, tot men Wim Hof onderzocht. Dus al werkt de theorie niet, mogelijk werkt het doordat je mentaal positiever gaat denken. Wat je zou kunnen doen is om na (!!!) je zwangerschap eens naar een centrum te gaan. Je kan vrijblijvend een gesprek met ze hebben en later alsnog bepalen wat je doet. Maar ga niet zoiets proberen tijdens je zwangerschap. http://www.zonnevlecht.nl/behandeling/ontzuren-en-ontslakken.html

Het beste antwoord

Even uitgaande van http://www.ontzuren.nl/

Dat zou ik niet doen tijdens een zwangerschap.

Ze hebben het over afvalstoffen die vrijkomen.
Of dat nou wel of niet gebeurt maakt voor mijn antwoord niet uit.
Als er geen afvalstoffen vrijkomen, klopt die site niet en kan je het net zo goed niet doen.
Als er wel afvalstoffen vrijkomen, komen die in je bloedbaan om daarna via je organen (o.a. huid, nieren, lever) je lichaam te verlaten.
Normaal gesproken geen probleem zolang het rustig aan gaat, maar in dit geval komen die afvalstoffen ook bij de foetus en daar wil je ze niet.
Dit geldt ook voor tijdens de borstvoeding. Het is beter om even te wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Het eerste is het geval: die site klopt niet. De daar verkondigde theorieën gaan in tegen zo'n beetje alle kennis over het lichaam die we gedurende de afgelopen eeuwen hebben opgedaan.