Wanneer zwangerschapstest na gemeenschap?

Ik ben aan de pil maar wil graag een zwangerschapstest doen.

Ik heb 4 weken geleden voor het laatst gemeenschap gehad. Ongeveer 2 weken geleden heb ik wel een menstruatie gehad, maar minder dan ik gewend ben.

Zou een test nu betrouwbaar moeten zijn? Ik zie namelijk alleen maar dat testen kunnen worden gedaan vanaf de eerste dag waarop je menstruatie zou moeten beginnen.

Maar omdat ik aan de pil ben heb ik dus geen normale cyclus en ook geen echte menstruatie.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Een test is betrouwbaar op de eerste dag dat je zou moeten menstrueren. Hij zou dus betrouwbaar moeten zijn op dit moment.
Als je zwanger zou zijn (wat volgens mij niet het geval is) kun je na de eerste dag elke dag die test doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben jij helderziende?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, natuurlijk niet, maar als je een menstruatie hebt gehad is het erg onwaarschijnlijk. En met de pil is een menstruatie altijd minder dan anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een innestelingsbloeding, wordt maar al te vaak als lichte een menstruatie gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, nelly. En kriz: haar menstruatie was natuurlijk lichter dan ze mét de pil gewend is!
Test ik nu zeker betrouwbaar, je hebt 4 weken geleden gemeenschap gehad, dus áls je zwanger bent, kan je dat nu zien met een test.

Toegevoegd na 55 seconden:
ik=is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet wanneer je een eisprong gehad zou kunnen hebben (bijvoorbeeld als je de pil slikt), kun je de volgende rekensom aanhouden:

Sperma kan een dag of vijf overleven in je lichaam, wat betekent dat je van seks tot vijf dagen vóór de eisprong zwanger kunt worden.

Zwangerschapstesten zijn vanaf zo'n 14 dagen na de eisprong betrouwbaar. Vandaar de regel 'testen als je menstruatie uitblijft': menstruatie is wat er (bij een natuurlijke cyclus) gemiddeld 14 dagen na de eisprong gebeurt als je niet zwanger bent.

Tel je de twee bij elkaar op, dan weet je wanneer je kunt testen: 5 + 14 = 19. Je kunt dus minstens 19 dagen na de laatste keer dat je seks hebt gehad betrouwbaar testen.

Met andere woorden: je kunt nú testen, gewoon met één van al die testen die je bij de drogist kunt krijgen. Budgettip: Kruidvat eigen merk (wit doosje, twee tests voor 4,99 euro) staat heel goed bekend.