Kan een dokter zien dat ik zwanger was met inwendig onderzoek?

kon de dokter zien dat ik zwanger was met inwendig onderzoek. achertaf was ik 5wk zwanger

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja heb een miskraam gehad bleek toen bijna 20 wk zwanger te zijn geweest, had door het spiraal baarmoeder infectie gekregen. dus mijn vraag was had de dokter dit kunnen zien en was er geen na controle nodig na het zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp heb je dus een spiraal laten zetten terwijl je zwanger was?

Antwoorden (6)

Nee dat is niet te zien, de vrucht is dan nog zo klein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, met vijf weken (dat is pas drie weken na bevruchting!) is het vruchtje pas 1 à 2 millimeter groot. Dat is met inwendig onderzoek niet te zien of te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook niet met echo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Duitsland wel dus ; daar is het standaard. Zie mijn antwoord. (Een spiraaltje plaatsen kost hier dan ook bijna 600 euro, want alle bijkomende onderzoeken en medicijnen (ze verdoven voor het inbrengen) betaal je ook zelf. Anticonceptie wordt na 21 jaar niet meer vergoed, ook de bijkomende kosten niet.
Dat had alleen gekund met een inwendige echo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is inderdaad op geen enkele wijze vast te stellen anders dan met een echo-onderzoek. Hooguit zou je het zelf kunnen waarnemen aan je borsten bijvoorbeeld, maar aan de baarmoeder zelf is nog niks te zien of te voelen in dat stadium. Zelfs niet als je gericht zoekt.

En inderdaad, in Nederland doen ze dat niet, al begrijp ik nu niet (meer) zo goed waarom. Ik heb enkele maanden geleden voor het eerst in Duitsland mijn Mirena laten wisselen, en daar is zowel voor het verwijderen (ivm risico van verklevingen met de baarmoederwand en daardoor problemen met uitnemen) als na het opnieuw plaatsen (ivm kijken of-ie goed zit) en na vier weken op de nacontrole (zelfde doel) een echo gemaakt, waarop een eventuele zwangerschap ZEKER zichtbaar zou zijn geweest. En er is en passant op vleesbomen, rare dingen aan de eierstokken gecontroleerd en een uitstrijkje gemaakt. En een mammografie op de koop toe. Ze zijn hier behoorlijk grondig.

Als ik jou verhaal zo hoor beslist geen overbodige luxe dus. Maar nee, de dokter kon het echt niet weten met de middelen en methoden die in Nederland gebruikelijk zijn bij het plaatsen / wisselen van een spiraaltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; je kunt er dan ook vraagtekens bij zetten of het ook echt allemaal wel nodig is, want veel levens redt je er niet mee, en het kost wel bakken geld natuurlijk.
Als je de tandarts hier bezig ziet......pfffff. Alleen voor een tandsteenbehandeling was ik twee bezoeken en - als het aan haar lag- twee keer een hele verdoofde kaak verder. Dat heb ik gelukkig de tweede helft kunnen voorkomen. En vrijwel alles wordt vergoed. Tch betaal ik voor mijn ziektekostenverzekering slechts 770 euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed geregeld zeg!
Ze moeten het al kunnen zien aan je baarmoeder,en daarbij zien ze ook een vruchtzak hoe klein het vruchtje ook is , dus ja dat had ie moeten zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat had hij moeten voelen aan de baarmoeder, en hij had het kunnen zien op de inwendige echo.