Kan een dokter zien dat ik zwanger was met inwendig onderzoek?

kon de dokter zien dat ik zwanger was met inwendig onderzoek. achertaf was ik 5wk zwanger

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee dat is niet te zien, de vrucht is dan nog zo klein!

Nee, met vijf weken (dat is pas drie weken na bevruchting!) is het vruchtje pas 1 à 2 millimeter groot. Dat is met inwendig onderzoek niet te zien of te voelen.

Dat had alleen gekund met een inwendige echo.

Nee, dat is inderdaad op geen enkele wijze vast te stellen anders dan met een echo-onderzoek. Hooguit zou je het zelf kunnen waarnemen aan je borsten bijvoorbeeld, maar aan de baarmoeder zelf is nog niks te zien of te voelen in dat stadium. Zelfs niet als je gericht zoekt. En inderdaad, in Nederland doen ze dat niet, al begrijp ik nu niet (meer) zo goed waarom. Ik heb enkele maanden geleden voor het eerst in Duitsland mijn Mirena laten wisselen, en daar is zowel voor het verwijderen (ivm risico van verklevingen met de baarmoederwand en daardoor problemen met uitnemen) als na het opnieuw plaatsen (ivm kijken of-ie goed zit) en na vier weken op de nacontrole (zelfde doel) een echo gemaakt, waarop een eventuele zwangerschap ZEKER zichtbaar zou zijn geweest. En er is en passant op vleesbomen, rare dingen aan de eierstokken gecontroleerd en een uitstrijkje gemaakt. En een mammografie op de koop toe. Ze zijn hier behoorlijk grondig. Als ik jou verhaal zo hoor beslist geen overbodige luxe dus. Maar nee, de dokter kon het echt niet weten met de middelen en methoden die in Nederland gebruikelijk zijn bij het plaatsen / wisselen van een spiraaltje.

Ze moeten het al kunnen zien aan je baarmoeder,en daarbij zien ze ook een vruchtzak hoe klein het vruchtje ook is , dus ja dat had ie moeten zien

Ja dat had hij moeten voelen aan de baarmoeder, en hij had het kunnen zien op de inwendige echo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100