kan een bevalling ingeleid worden vanaf 36 weken?

Ik ben mentaal een heel zwakke persoon, ik heb moeilijke tijden gehad maar kwam er altijd aan het randje weer bovenop. Ik ben 19 jaar en alleenstaande mama (in spé) nu 36 weken in verwachting van mijn eerste kindje, allemaal heel fijn en spannend maar.. Ik heb het de laatste maanden mentaal weer heel moeilijk met het dragen, slapeloze nachten enz.. Ik zou echt willen dat mijn bevalling wordt ingeleid! Ik zou alles doen om zo snel mogelijk te bevallen en die laatste dagen / weken / maand achterwegen te laten. Zouden ze toestemmen met een inleiding of ga ik moeten doorbijten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is een baby'tje met 36 weken nog prematuur. Met 37 weken niet meer. Ik denk dus dat je over een week meer kans hebt.
Maar ga in ieder geval in gesprek met je verloskundige, gynaecoloog of arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk echt dat je nog even door moet bijten!! Sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is nu niet de tijd om alleen aan jezelf te denken. Hoe langer het kindje in je buik zit hoe beter dat is voor de ontwikkeling.. Het is maar een maandje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is iets dat je met je verloskundige moet bespreken en ik weet niet of je van iemand anders mentale hulp hebt zoals een psycholoog of iemand in je familie. Het is voor je kindje natuurlijk veel beter om de zwangerschap uit te dragen en vergis je niet dat het niet alleen bij jou voorkomt want veel zwangere vrouwen zijn het tegen het einde van de zwangerschap zat en zeggen,laat het nu maar komen want het heeft lang genoeg geduurd.;-) Sta je er helemaal alleen voor verder of heb je hulp o.i.d. ?

Antwoorden (2)

Vraag het de doktoren zelf. Normaliter gebeurt dit pas na 41 a 42 weken , bij overtijd zijn onder normale omstandigheden. Voor de scherpe kantjes mentaal wordt valeriaan ( omdat het natuurlijk is) aangeraden. Verder is het afhankelijk van de goodwill van je gyneacoloog of ze dat zouden willen doen. 36 weken is ook nog erg vroeg.
Uit eigen ervaring mag ik melden dat je liever een natuurlijke bevalling hebt dan ingeleid te worden. Niet zelden komen alsnog tijdens het inleiden de natuurlijke weeen op gang, met als gevolg: geen moment rust. Een natuurlijke bevalling is bovendien veel minder pijnlijk. Ik raad je aan - zover je dat nog niet gedaan hebt - ook alvast wat te lezen over inleiden, en bij voorkeur een natuurlijke bevalling af te wachten. Zoek afleiding en dan gaat de tijd ook zo voorbij. Ik weet hoe zwaar mentaal kan zijn trouwens. Misschien kom ik wat koel over maar ten tijde van mijn eigen bevallingen was ik erg depressief en had ik ook PTSS. Dus ik weet waar je doorheen gaat en ik was zo blij om ingeleid te worden, maar na afloop had ik er zelf flinkj spijt van. Wellicht hebben andere moeders betere ervaringen ermee. Dus licht jezelf goed in eerst alvorens je een beslissing neem, en laat het niet alleen van mijn raad afhangen. Maar dat geld voor alles: neem niks zomaar als vanzelfsprekend aan.
Heel veel; sterkte met de rest van je zwangerschap en een goeie snelle bevalling toegewenst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zeker niet zo dat een natuurlijke bevalling veel minder pijnlijk is of dat een inleiding pijnlijker is! Weeën zijn gewoon hartstikke rot, of het nu 'eigen' op opgewekte weeën zijn.... Het verschilt alleen per persoon hoe je ze ervaart en hoe heftig het is.
Inleiden bij een termijn van 36 weken is geen optie. De kans dat je inleidbaar bent als je voor het eerst moet bevallen is erg klein, je baarmoedermond is waarschijnlijk nog helemaal niet klaar voor de bevalling en wat in de eerdere reactie ook al werd gezegd haal je jezelf dan alleen maar een hoop gedoe op de hals. De kans op een niet spontane bevalling neemt alleen maar toe als je gaat inleiden, zeker bij deze termijn! Inleiden vergroot de kans op een keizersnee of andere kunstverlossing. Alleen als er dringende medische redenen zijn om in te leiden voor de 38 weken zal hiervoor gekozen worden. Bovendien is het voor je kind nog te vroeg om al geboren te worden, die moet zeker nog een week of twee lekker blijven zitten. Als hij/zij nu geboren wordt is de kans groot dat je kind in de couveuse belandt, problemen gaat hebben met de temperatuur en met de voeding. Daarnaast is bevallen niet altijd een oplossing voor alle problemen. Ik kan je verzekeren dat je nachten er niet heel veel beter op zullen worden als je een baby hebt..... Ik ben bang dat je dus toch nog, in ieder geval nog twee weken, zult moeten doorbijten. Sterkte en wijsheid gewenst!