In principe ben je niet verplicht om een verloskundig hulpverlener in te schakelen, maar denk wel na over de mogelijke gevolgen.

- mocht je tijdens je bevalling toch hulp nodig hebben, dan wordt je beschouwde als een 'ongecontroleerde zwangerschap', wat inhoud dat je niet gelijk goed geholpen kunt worden, niemand weet immers hoe je zwangerschap is verlopen en wat je risicofactoren zijn. Misschien wordt de juiste diagnose dan niet optijd gesteld en dat kan grote gevolgen hebben voor jou en je kind.
- als iemand er achter komt dat je geen zorg zoekt voor zwangerschap en bevalling, bijvoorbeeld de huisarts of een familielid, zou die in principe een melding kunnen doen bij het amk vanwege kindermishandeling. Of er een onderzoek volgt zal van de situatie afhangen natuurlijk.

Wat is de reden dat je twijfelt om naar een verloskundige te gaan? Mijn inziens kun je je het beste wel aanmelden, en met haar bespreken wat je zorgen zijn. Er is heel veel mogelijk, bij een goede verloskundige heb jij zelf de regie over je zwangerschap en bevalling en kun je ook afspreken dat ze niet of niet direct bij je bevalling aanwezig zal zijn. Maar dan zijn er wel bepaalde controles en mocht er iets gebeuren kun je snel en goed geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, noch dieren noch mensen moeten derden inschakelen bij een geboorte en dit kan op natuurlijke wijze. Alleen is het voor de vrouwelijke mens iets moeilijker omdat het kind voortijdig geboren wordt daar het hoofd anders te groot zou zijn en daardoor meer hulpbehoevend is dan andere dieren en nog niet meteen op zijn/haar poten zou staan.

Bron: Desmond Morris, "de naakte baby" (maar kwam ook al voor in de Naakte Aap, de Naakte Man, de Naakte Vrouw (andere meesterwerken van hem).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit een wel erg ongenuanceerde reactie.... Een verloskundige is er niet alleen voor begeleiding van de bevalling maar houdt de hele zwangerschap moeder en kind in de gaten op onder meer groei, bloeddruk (kan forse complicaties geven en daarmee levensbedreigend voor moeder èn kind) en is (praktische)vraagbaak voor de zwangere. Natuurlijk kun je er voor kiezen geen controles te willen maar daarmee neem een niet te verwaarlozen risico voor jezelf en voor je kind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens, de reden waarom je geen derde in zou hoeven schakelen vind ik ook erg vaag.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fionaa: in tijden waarin het individualisme hoogtij viert, is zo'n mening altijd erg ongenuanceerd. Beeld je gewoon maar eens in hoe onze maatschappij zou reageren op de Griekse Spartanen waarbij gehandicapte baby's gewoon van de rotsen werden dood geworpen. Ik probeer het onderscheid te maken tussen onze overgevoelige emotie en de immere illusie dat we denken dat we onze eigen normen en gedachten moeten opdringen aan anderen. Wat jij veilig vindt, versterkt bij velen de illusie dat we een 100% veilige samenleving moeten garanderen en dat zouden kunnen bekomen. Er worden al heel veel kinderen geboren die vroeger nooit het levenslicht zouden gezien hebben omdat de medische wetenschappen tijdig zegt dat de moeders moeten stilliggen, men het hart van jonge kinderen al heel vroeger kan opereren en dat is inderdaad een goede evolutie. Maar dit belet niet dat er nog steeds brutere mensen bestaan (zoals mijn eigen moeder die elf kinderen kocht), die hetzelfde vindt als u, namelijk dat er een dokter en vroedvrouwen best aanwezig zijn bij de bevalling, maar gelijktijdig ook toegeeft dat deze in zekere zin enkel nodig waren voor die ene buitenbaarmoederlijke bevruchting waarbij ze zelf bijna doodbloedde, en eigenlijk minder voor de bevalling. Wie minder pijn wil lijden, meer zekerheid voor het kind wil, zal het normale verloop volgen zoals jullie schetsen. Maar er is daar geen enkele plicht op: De vraag is duidelijk "Is het VERPLICHT een verloskundige in te schakelen als je zwanger bent". Nee, denk ik. Het twistpunt hier, wordt de algemene regel: Wanneer moet men iets opleggen aan de mens, en wanneer behoud je je zelfbeschikking? Bijvoorbeeld bij de hevige discussies nu rond vaccinanties waar zelfs de ene dokter zich tegenover de andere diametraal stelt met de vraag of mazelen krijgen met het risico op de dood wel mag als mensen denken dat ook ziek zijn een mens veel sterker maakt (o.a. taalontwikkeling krijgt een enorme bloei als kinderen een van de zware kinderziektes krijgen en dat stemt ook tot nadenken zonder dat ik hier een uitspraak wil neerzetten omdat ik denk dat beide meningen juist zijn en dus wat tot een pat-stelling leiden/lijden).
Ik ben erg benieuwd waarom je ervoor wilt kiezen om zonder verloskundige de zwangerschap door te gaan, maar om je vraag te beantwoorden, nee, je bent niet verplicht om een verloskundige te benaderen, niemand kan jou, met betrekking tot jou lichaam en gezondheid iets verplichten, we kunnen enkel adviseren. Succes!