Hoe kan ik verder zijn op basis van de termijnecho terwijl ik precies weet wanneer mijn eisprong was?

Ik had afgelopen weekend een echo en volgens de berekening was ik minimaal een halve week verder volgens de echoscopist. Dit berekent hij door lengte op te meten.

Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig hoe dat kan terwijl ik d.m.v. temperaturen precies weet wanneer mijn eisprong was en ik dus helemaal niet een halve week verder kan zijn uitgaande van die eisprong, want bevruchting kan toch niet plaatsvinden voor de eisprong en ik heb de eisprong duidelijk ook gevoeld op de dag dat mijn temperatuurkaart dit aangaf.

Kunt u mij uitleggen hoe dit kan? Ik heb namelijk wel eens eerder gelezen dat vrouwen dmv ovulatietesten precies wisten wanneer hun eisprong was en toch verder worden gezet na zo'n echo (of terug).

Het is gewoon nieuwsgierigheid van iemand die geïnteresseerd is in het menselijk lichaam.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Het is kleiner dan millimeterwerk en een stipje een heel klein pietsie te ver zetten en hup je bent een paar dagen verder. Ook kan het zijn dat jouw embryo ietsiepietsie groter is dan normaal.

Niet druk over maken, je bent een paar dagen eerder uitgerekend!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja: gefeliciteerd natuurlijk! Ook als zwangeren een paar dagen worden teruggezet kan het zijn dat dat embryo een pietsie kleiner is dan normaal of weer een minuscule meetfout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe verschillen de embryo's de eerste weken niet van formaat maar een minuscuul verschil maakt meteen heel wat dagen uit. Ik heb een beetje gegoogelt en dan dan lees je ook dat een andere echoscopist zo op andere data uit kan komen met een heel klein beetje meetverschil. Waarom heb je het niet meteen aan de echoscopist gevraagd?
Een echo is niet zo'n nauwkeurig meetinstrument als we wellicht denken. En hoewel je in de eerste fase van een zwangerschap redelijk goed kunt inschatten hoe 'oud' de foetus is, hoef je er maar een milimetertje naast te gokken om zomaar een halve week tot een week 'verder' te zijn. Uiteindelijk maakt dat niet zo heel veel uit ; het ijn uiteindelijk toch allemaal maar gemiddelden, en drie dagen is op de 266 dat een zwangerschap duurt natuurlijk uiteindelijk nauwelijks een procent.

HOE groot de meetafwijking kan zijn blijkt wel uit mijn jongste, die met 32 weken geboren is en vanaf 26 weken dagelijks op de echo gemeten. Uiteindelijk werd ze - vrij nauwkeurig - 1100 gram geschat. Ze bleek echter ruim 1400 ; een 'afwijkinkje' van zo'n 25 (!) %.

Na de eisprong is het eitje nog een dag of drie vruchtbaar, dus het is uitstekend mogelijk dat je drie dagen korter zwanger bent dan op basis van de eisprong berekend. Maar langer, zoals je zelf al constateert, kan natuurlijk niet. Maar hele minimale meetafwijkinkjes zijn natuurlijk heel goed mogelijk op een 'wazige foto' wat een ehto feitelijk is, bij een kind dat nauwelijks groter is dan de top van je duim.

Na tien weken zwangerschap worden de onderlinge verschillen tussen kinderen zo groot, dat je eigenlijk geen echt nauwkeurige schatting meer kunt maken. Alleen in de eerste, embryonale fase verloopt de ontwikkeling vrijwel gelijk. Heb je die echo dus NA tien weken gehad, dan is een afwijking van een halve tot een hele week zelfs vrij normaal.

Het PRECIEZE moment van bevruchting is uiteindelijk net zo slecht te bepalen als het PRECIEZE moment van geboorte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Okee; ik moet stoppen met 'uiteindelijk' te schrijven.....Verschrikkelijk. Ga er op letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eitje is na de eisprong maar 12-24 uur 'in leven', zeker geen 3 dagen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar spermacellen kunnen het zeker twee dagen tot zelfs wel vier of vijf dagen uithouden in het lichaam.
En dat betekent dat je ook twee tot vier dagen voor en na de eisprong / de levensduur van het eitje al / nog bevrucht kunt worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sperma#Levensduur_sperma
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg mij even uit hoe je bevrucht kan worden meer dan 24 uur na je eisprong? Je kunt wel 2-4 dagen na de seks nog zwanger worden maar dat is dus niet na de eisprong. Je zegt dat een eitje nog een dag of drie vruchtbaar is maar dat is dus absoluut niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat staat er inderdaad wat ongelukkig. Het eitje leeft ongeveer 24 uur, en in de drie tot vijf dagen voor het exacte moment van e eisprong tot een dag erna kun je de seks hebben waar je zwanger van wordt. Als je de kalendermethode gebruikt als voorbehoedsmiddel houden we de 5 dagen voor en de 5 dagen na de geschatte eisprong aan, omdat je nooit precies weet wanneer die is. (Waarmee het overigens nog bij lange na geen betrouwbare methode is ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef nou even toe dat een hele bewering van je niet klopt: "Na de eisprong is het eitje nog een dag of drie vruchtbaar, dus het is uitstekend mogelijk dat je drie dagen korter zwanger bent dan op basis van de eisprong berekend. "
Dat is dus NIET mogelijk, niet op die manier.