Hoe groot is de kans dat ik later een tweeling krijg?

Mijn vader is een tweeling. Hij heeft geen tweeling gekregen. Hoe groot is de kans dat ik later een tweeling krijg? Of ben ik niet de generatie overgeslagen?.
Ik ben een vrouw, ook weet ik niet of dat verschil maakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Er zijn een paar factoren die bepalen of je grotere kans hebt op een tweeling :

-Twee-eiige tweelingen in de familie
-Leeftijd van de moeder ('heel' jong (16-)of 'heel' oud(40+)
-Afkomst van de moeder (Aziatische moeders hebben een gemiddeld veel kleinere kans op een tweeling, Afrikaanse moeders een veel grotere (tot 1 op de 22 (!) bij Nigeriaanse vrouwen).
- Een vierde of latere zwangerschap

De erfelijkheid wil niet zeggen dat er ALTIJD een of twee generaties tussen tweelingen zit ; je vader kan ook een deel zijn van een spontane tweeling, of één van de andere factoren. In hoeverre jij kans maakt op een tweeling is dus moeilijk te zeggen. Als er geen erfelijke factor is, en je bent een blanke, westerse vrouw tussen de 20 en 40, dan is de kans dus ongeveer 1:136 - die voor alle blanke Westerse vrouwen geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Twee-eiig is erfelijk, eeneiig is een toevalstreffer. Ik weet niet wat je vader is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee-eiig ook al lijken ze verdomd veel op elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, ik zie dat er inmiddels al voldoende antwoorden op je vraag zijn gekomen, dus ik hou me er verder buiten.
Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst weten welke soort tweelingen er in jouw familie voorkomen.
Eeneiige tweelingen zijn namelijk niet erfelijk, twee-eiige tweelingen wél.
En, twee-eiige tweelingen zijn slechts erfelijk via de vrouwelijke lijn.
Ik vermoed dat jij geen hogere kans hebt om een tweeling te krijgen dan een willekeurig ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee-eiig tweeling is mijn vader
Hiervoor moet je kijken naar je stamboom. Je kan dan de kans berekenen maar dat s niet echt betrouwbaar.