Kan een verloskundige zien of dit een miskraam is of niet?

Na 7 weken zwanger wordt er een echo gemaakt.
Er is weinig te zien, maar wel duidelijk een stevig kloppend hart.
De verloskundige zegt gelijk ;het is veel te klein en je krijgt een miskraam!
Het is een kwestie van tijd en er is weinig hoop!
Nu is de moeder van dit "kindje" natuurlijk erg onzeker geworden.
Kan de verloskundige dat zo snel zien?
Kan het zo zijn dat het "kindje" van
De verkeerde kant bekeken is?
Waardoor het misschien heel klein leek!
Door een zwangerschaptest en het kloppende hartje kunnen we uitsluiten dat ze pas 3, 4 of 5 weken zwanger is.
Iedereen vraagt zich af of er niet een fout is gemaakt, maar ik zou zeggen dat de verloskundige er genoeg verstand van zou hebben.
Is het mogelijk dat er nog bijna niks te zien is met een kloppend hartje
En dat het zich pas later heeft ingenesteld?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Positieve Test 27/10
Echo 19/11 met kloppend hartje maar bijna niks te zien

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

De meeste verloskundigen hebben genoeg ervaring om de foetus van de juiste kant te fotograferen via de echo. Een foetus die te klein is, is daarop te zien, doordat de baarmoeder achterblijft in groei, dit komt door verminderde werking van de placenta. In de meeste gevallen zal er bedrust worden voorgeschreven, maar er blijft een reële kans dat de baby dood geboren wordt, of dat er een miskraam plaatsvindt.
Je mag je altijd door laten verwijzen naar een gynaecoloog, om zekerheid te krijgen, maar ook om je vragen te stellen. Wil je dit niet aan de verloskundige vragen, ga dan naar je huisarts en vraag daar om een verwijzing. In de bron meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord gaat bij deze zwangerschapsduur (nog) niet op...

Andere antwoorden (3)

Je zou zeggen, de verloskundige weet het wel. En ik denk dat ze dat niet voor niks zegt. Ze wil je behoeden voor een teleurstelling als het idd niet goed blijkt te zijn.

Aan de andere kant, bij mij is tot 2x toe geen hartje gezien (met 2weken ertussen) en zelfs geen vruchtje terwijl ik hele hoge hcg waardes had en aan de hand daarvan stuitten ze na de 3e echo ineens op een kindje van 10 weken. En nu heb ik een prachtige zoon van 7 mnd. En dat was alle keren door de gynaecoloog in het ziekenhuis.

Houd in je achterhoofd dat de kans zeer groot is dat het niet goed gaat. Maar laat niet alle hoop varen..... Het lichaam is iets bijzonders!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kan sprake zijn van een kloppend hartje zonder dat de rest van het embryo goed tot ontwikkeling komt. Aangezien dit niet tot een levensvatbaar kind kan uitgroeien zorgt de natuur ervoor dat de ontwikkeling geheel stopt en het vruchtje afsterft. Dat is gelukkig dat de natuur dat doet, omdat er anders kinderen met de meest vreselijke afwijkingen geboren zouden worden. Natuurlijk is dat gelijktijdig voor de ouders ook een verdrietige zaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan het antwoord op je vraag: Ja de verloskundige kan dat zien. Ik ga er ook van uit dat de verloskundige zeker is van de zaak, want anders zou deze niet zo,n trieste mededeling doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf zwanger en weet dat ze vanaf ongeveer 5 weken het hartje kunnen zien kloppen. Ik heb ook een echo gehad bij 5 weken, toen was mn babyboo 1 mm maar toen was nog te klein om het hartje te zien kloppen zei de verloskundige. Ik lees hierboven dat het om een 7 weken echo gaat. Ook die heb ik gehad en mijn babyboo was 8.6 mm. Heb er een foto van mee gestuurd. Ik kan je eventueel ook nog een foto van mijn 5 weken echo sturen maar het was toen nog zo klein dat je zowat alleen een stipje ziet. Ik heb er natuurlijk verder ook geen verstand van maar hou er wel rekening mee dat de verloskundige hier misschien wel gelijk in heeft. Ik weet het is moeilijk heb helaas ook een mk gehad 6 jr geleden alleen bij 14 weken. Ik hoop je hiermee wat info te hebben gegeven. Ik hoor het wel van je. Sterkte en succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij 7 weken hebben wij wel het hartje zien kloppen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hier ook mn echo van 5 weken. Het is zo klein dat je alleen rechts onderin een wit stipje ziet zitten.