Hoeveel weken na de ovulatie kun je nog ongesteld raken?

Stel je voor, 26 augustus heb je seks gehad. Hoeveel dagen na de seks vindt de eisprong plaats? Is het dan ook nog mogelijk dat je dan ongesteld kan worden? Mijn vriendin is op 2 september ongesteld geworden en op 20 september nogmaals. Ze wordt om de 28 dagen ongesteld, kan ze dan zwanger zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuses, ik bedoelde bevruchting en niet ovulatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Amadea
10 jaar geleden
Het moment van de eisprong wordt niet door seksuele activiteit bepaald. Maar vindt normaliter zo'n twee weken na de eerste dag van de vorige menstruatie plaats. Echter, hormoongebruik (de pil) kan het natuurlijke verloop wijzigen.

Het beste antwoord

Bij een cyclus van 28 dagen is het meestal zo dat je veertien dagen na de eisprong je menstruatie krijgt. Vanaf de 1e dag van die menstruatie duurt het dan zo'n veertien dagen voor je de eisprong hebt. Bevruchting kan plaatsvinden vlak voor, tijdens of vlak na de eisprong. Zaadcellen leven langer dan de eicel, dus ook seks van twee dagen vóór de eisprong (en soms zelfs nog langer ervoor) kan tot bevruchting leiden.

Je vriendin was na 18 dagen weer ongesteld. Het kan zijn dat ze zwanger was en een heel vroege miskraam had. Wanneer je echt zekerheid wilt, zou ik een zwangerschapstest doen, maar ik zou even afwachten tot de volgende menstruatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om precies te zijn is de eisprong altijd 14 dagen vóór het begin van de menstruatie, bij een regelmatige cyclus van 28 dagen komt dat op hetzelfde neer maar er zit nog wel eens wat variabiliteit in. Er is geen verband tussen seks en de eisprong. Leuk weetje: bij katten wordt de eisprong door de dekking veroorzaakt. Als er door twee (of meer) verschillende katers gedekt wordt kun je een nest hebben van verschillende vaders.