mijn man met cf en ik willen kids wat is voor ons de beste optie omdat natuurlijk zwangerschap niet mogelijk is?

mannen met cf hebben wel sperma maar doordat de zaadleider ontbreekt is natuurlijke zwangerschap niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht kunstmatige inseminatie. Ik adviseer je om je problematiek met een gynaecoloog te bespreken ipv hier een deskundig antwoord te zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cistic Fibrosis? of toch iets anders? (Nieuw voor mij van die zaadleider).
Amadea
10 jaar geleden
Toch blijkt het vaak voor te komen bij mannen met Cystic Fibrosis. Zie bijvoorbeeld http://www.erfelijkheid.nl/node/121
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag voor een CF patiëntenvereniging!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK, nieuw voor mij dus. Ken diverse (jongere) mensen met CF. Lastige keus voor gast166084, is dit medium wel geschikt voor dergelijke vragen????? In ieder geval veel wijsheid toegewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt allemaal, ja best moeilijk.. was benieuwd wat mensen ervan denken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie hebben een kinderwens. Daar wil ik niets aan afdoen. Alleen - wat doe je met de wens die jullie kind zal hebben ten aanzien van het hebben van twee ouders? Je man zal waarschijnlijk niet heel oud worden en zijn laatste jaren steeds zieker worden. Ben je daartegen opgewassen en heb je genoeg in huis om je kind te begeleiden als het halfwees is? Ik wens jullie veel wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dorske, dat zullen ze heus wel meenemen in de overweging. Dit kind wordt uit liefde tussen twee ouders geboren en er zijn zoveel kinderen met gescheiden ouders die alleen maar ruzie maken samen of moeders die bewust alleen aan een kind beginnen met een onbekende spermadonor!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Moeilijk zo'n keuze. Uiteindelijk zullen jij en je man zelf moeten bepalen wat jullie gaan doen. Kunstmatige inseminatie kan een optie zijn. Maar in hoe verre is deze ziekte erfelijk, willen jullie dat risico nemen? Anders zou je nog voor een spermadonor kunnen kiezen. Zodat het kindje in ieder geval wel een deel van jouw genen heeft. Adoptie kan ook nog. Maar wil je dat. Je krijgt later ongetwijfeld vragen van je kind over zijn/haar verleden. En niet elk kind (en ouder) kan daar goed mee om gaan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Was nog niet klaar. Verkeerde knopje.
Bij een sperma donor zal het kind later ook vragen hebben. Maar sperma doneren is natuurlijk wel iets anders dan een "kind doneren" sommige adoptie kinderen voelen zich verlaten door hun biologische ouders og ongewenst. Ik wens jou en je man veel wijsheid en sterkte toe. Volg jullie hart, dan komt de juiste keuze vanzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heer voldemort: je kunt testen of de vraagsteller ook drager is, anders kan het kind het niet eens krijgen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat wist ik niet zeker Pelle, daarom formuleerde ik het in een vraagstelling.

Antwoorden (2)

Ik denk iemand adopteren. Het is moeilijk maar vrienden van mij hebben ook iemand geadopteerd en het is echt prachtig om te zien (en denken) dat je eigenlijk iemand zijn leven hebt gered. Wat natuurlijk ook mogelijk is is naar de sperma bank gaan. Maar ik vind het minder toepasselijk. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de vraag staat dat er wel zaadcellen zijn. Mij lijkt dan dat een eigen kind ook tot de mogelijkheden behoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kruidenvrouwtje: Als je er al zoveel van weet snap ik niet dat een arts niet heeft gezegd hoe het moet en je zoiets op een vragensite gaat vragen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zeg je dit tegen mij, Pelle? Ik weet er juist helemaal niet veel van en bovendien ben ik niet degene die de vraag stelt.
Of begrijp ik je reactie naar mij toe verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het tegen jou, maar ik praat MET jou, OVER de vraagsteller. Ik snap sowieso niet dat de vraag hier gesteld wordt en dat wilde ik tegen jou zeggen.
Inderdaad ontbeken vaak, maar niet altijd de zaadleiders bij mannen met CF. Toch is het mogelijk een eigen kind te verwekken, doordat het zaad kan worden afgenomen en met behulp van IVF.
De CF stichting kan je ongetwijfeld informeren. Zie ook: http://www.cfenkinderen.nl/cbavd.htm
maar er is meer te vinden over dit onderwerp.