Hoelang na het krijgen van een BMR vaccinatie is het veilig zwanger te raken?

Ik heb een kinderwens en moeite zwanger te raken en loop met deze reden dan ook onder een gynaecoloog in het ziekenhuis. Nu was uit bloedonderzoek gebleken dat ik niet genoeg lubella (rode hond )antistoffen in mijn lichaam heb en is mij aangeraden een vaccinatie te halen en dit heb ik gister gedaan. Nu is het zo dat je niet direct na de vaccinatie zwanger mag raken. Maar na hoeveel tijd is het veilig zwanger te raken? Ik krijg antwoorden variërend van 2 weken tot 3 maanden en ik zal graag het juiste willen weten. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet je aan je huisarts vragen en niet op forums of aan deze of gene. Als je huisarts het niet weet zal die zelf informatie vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik snap jouw reactie maar de huisarts mag de prik niet eens meer geven en kon mij net als de gynaecoloog geen goed antwoord geven...:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En denk je dan werkelijk dat als zij het niet weten iemand hier het weet? Je had moeten vragen aan wie je het dan moet vragen maar dat beide artsen jou geen antwoord kunnen geven en te beroerd zijn het antwoord op te zoeken verbaasd mij enorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou inderdaad mij ook! En heb gebeld met het RIVM en GGD en heb nu eindelijk het juiste antwoord. .. maar vragen staan vrij toch... bedoel het is niet dat ik mij vastklamp aan een antwoord hier maar wellicht dat er in de antwoorden iets staat waar ik iets mee kan!:).. niet geschoten is altijd mis!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat als twee artsen mij het antwoord niet kunnen geven ik niet op een algemeen forum naar een antwoord ga zoeken. Je hebt het prima gedaan door te bellen naar RIVM/GGD maar eigenlijk had je arts dat zelf moeten doen.

Antwoorden (1)

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid moet na de BMR-vaccinatie gedurende vier weken zwangerschap vermeden worden. De reden daarvan is dat het BMR-vaccin een levend vaccin is, en een ongeboren vrucht daardoor risico loopt op het ‘congenitale rubellasyndroom’ (CRS) wat zich kan uiten in onder andere doofheid, cataract, cardiale afwijkingen, pulmonaal hypoplasie en aandoeningen van het centraal zenuwstelsel.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel! Ja inderdaad, dat heb ik ook gelezen alleen staat op dezelfde site van het RIVM ook een ander antwoord waarin staat 3 maanden... volgens mij weten zij het zelf niet helemaal:)
Amadea
10 jaar geleden
Waar heb je dat gezien? Elders staat wel "Vrouwen die zwanger willen worden en niet beschermd zijn tegen rodehond (doordat zij de ziekte niet gehad hebben en niet gevaccineerd zijn) kunnen zich laten inenten tegen de ziekte. Deze inenting moet minstens 1 maand voor een mogelijke zwangerschap plaatsvinden". Een maand is net iets langer dan vier weken, en lijkt mij de meest veilige marge.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie onderstaande.
De site geeft tegenstrijdige informatie http://www.rivm.nl/Onderwerpen/R/Rijksvaccinatieprogramma/Bijwerkingen/Bijwerkingen_per_prik ''Omdat het BMR-vaccin een levend vaccin is, mag het niet aan zwangere vrouwen worden gegeven. Vrouwen moeten 3 maanden na een BMR-vaccinatie voorkomen dat zij zwanger worden. ''
Amadea
10 jaar geleden
Inderdaad zeg. Op andere sites is daar wel het woordje "tot" aan toegevoegd. Vrouwen moeten tot 3 maanden na een BMR-vaccinatie voorkomen dat zij zwanger worden. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat sommigen griepachtige verschijnselen krijgen van de prik. Dat die eerst verdwenen moeten zijn. Maar dat wanneer je géén last krijgt van de inenting je wel na vier weken zwanger mag worden. Goeie vraag dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja... echt loop er al dagen mee en krijg nergens een echt duidelijk antwoord. ik heb zelfs al met het RIVM gebeld... Bedoel ik wil niks liever als zwanger raken maar vind het wel jammer dat ik 3 maanden zal moeten wachten maar als het moet dan moet het wil ook geen kindje met afwijkingen natuurlijk... Ze zeiden trouwens aan de telefoon dat mocht ik na 4 weken zwanger raak dit geen kwaad kan maar ze wel aanraden 3 maanden te wachten... het kan dus na 4 weken maar erg duidelijk is het niet.. Bedankt voor je antwoorden en research!:) x
Amadea
10 jaar geleden
De fabrikant van de injectieoplossing schrijft in de bijsluiter ook de periode van een maand voor. Zie http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h22052.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooo thnx!!!! Heel erg bedankt! Nu heb ik een soort van dubbele bevestiging dat het echt een maand is en niet 3 maanden.... had al.eerder gehoord dat 3 maanden achterhaald zal zijn maar goed je weet het nooit....
Amadea
10 jaar geleden
Wacht nog maar even af of je last gaat krijgen van de prik. Dat duurt namelijk vijf tot twaalf dagen. Gebeurt er niks, dan kan je over een maand verder gaan met de zwangerschapsbehandeling. Ga je je ziek voelen, wacht dan tot je weer helemaal fit bent. Succes verder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zeker... ga ik doen.. raak sowieso niet zo makkelijk zwanger dus zal al heel wat zijn als het over een maand zal lukken.... maar het kan natuurlijk altijd!!