hormonen in de war na bevalling

ik ben 6 weken geleden bevallen en ben met de tweede strip bezig van de pil .3 weken na bevalling begonnen ...sindsdien voel ik me raar mijn lichaam en hoofd doet eng zo eng dat ik me nare ziektes in mijn hoofd haal...hartkloppingen zweten ....licht in hoofd worden , huilen nu weet ik niet of dat door bevalling komt of angst,soms gaat mijn ademhaling sneller en krijg druk op de borst niet in ergere mate
ben bij huisarts geweest ,want ik dacht dat ik knobbel in borst had hij heeft me onderzocht en voor de tweede keer ook weer ,en houd het op hormonen die in de war zijn ....kan dit van de hormonen komen en zo ja wat kunnen ze er aan doen want heb er niks voor gekregen moest eerst 2 de strip afmaken,want bloedingen heb ik ook nog vanaf bevalling nu 6 weken later...maar ik word er heel bang van wat kan ik nog doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat je hormonen in de war zijn want een bevalling is niet niks.
Lichamelijk en geestelijk krijg je een behoorlijke opdonder. Je zou je verloskundige eens kunnen bellen en vragen hoe zij hierover denkt en of zij hiervoor misschien een oplossing weet zodat je weer een beetje jezelf gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je misschien niet beter even stoppen met de Pil en wachten tot je lichaam zichzelf weer heeft ingeregeld? In de tussentijd natuurlijk wel netjes andere anticonceptie gebruiken. Als je rare hobbels in je borsten voelt: ook dat kan door de hormonen komen. Geef je borstvoeding?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik geef geen borstvoeding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen borstvoeding geeft is het geen probleem om na de bevalling met de pil te beginnen,heb ik vroeger ook gedaan,maar ik had geen last van de dingen die jij opnoemt.

Antwoorden (5)

Ja kan echt hormonen zijn. Je zit nog in de kwetsbaarste periode na de bevalling. Blijf aan de bel trekken. Vraag anders je verloskundige er eens naar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is e.e.a. wel in overleg met gynaecoloog gebeurd? Normaal gesproken heb je na een bevalling veel meer tijd nodig om je hormoonhuishouding weer in balans te laten komen, en moet dit wel eerst gebeuren vóór dat je weer met de pil gaat beginnen.
11 jaar geleden
Natuurlijk zijn je hormonen in de war, je hebt net een partijtje topsport gedaan waar je lichaam 6 tot 12 maanden mee zoet is om te herstellen.
Het kan zijn dat je een postpartumdepressie hebt. Daar moet je niet lichtvaardig over denken,het is een verschrikkelijke aandoening. Massa's vrouwen overkomt het. Zoek steun en hulp. Zie de bron.
Het kan zijn dat je beter met de pil kunt stoppen. Kijk eens of je een ander voorbehoedsmiddel kunt gebruiken.
Het kan zijn dat je schildklier een optater heeft gekregen van de zwangerschap en de bevalling , dus ga terug naar je huisarts en laat je bloed onderzoeken, ook op tekorten van noodzakelijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 laat bloedonderzoek doen. Postpartumdepressie is vaker een schildklieronsteking die na de bevalling kan optreden en deze klachten kan geven.
Lieve meid; je bent net bevallen! Gefeliciteerd!
Je bent wel erg snel begonnen met de pil. Meestal duurt het wel even voor de menstruatie (en dus de cyclus) weer op gang komt. Als je borstvoeding geeft duurt het nog veel langer en ben je bovendien meestal nog niet weer volledig vruchtbaar. (Voor men hier op gaat reageren: ik zeg "meestal". Ik weet dat borstvoeding niet een anticonceptiemiddel is)
Ontzwangeren duurt wel een jaar. Dus is je hormoonhuishouding niet onmiddellijk weer normaal, zoals het was voor je zwangerschap.
Kortom: gun jezelf tijd en laat de pil voorlopig staan. Je kunt beter je lichaam tijd geven om te herstellen en gebruik voorlopig condooms. (Als je alweer zin hebt om te vrijen... De meeste vrouwen moeten er zo snel na een bevalling nog niet aan denken trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt suf maar alleen rust en kalmte kan je redden. Het is helemaal normaal dat je 6 weken na je bevalling hormonaal nog van slag bent en dat je je eigen lijf (je hoofd hoort daarbij) nog niet terug hebt. De ademhalingsproblemen klinken mij als hyperventilatie in de oren en dat past bij de innerlijke onrust die je duidelijk nog hebt.
De knobbels in je borsten zullen gewoon melkklieren geweest zijn, ik ga er van uit dat je geen borstvoeding geeft want anders zou je niet weer gestart zijn met de pil (of gebruik je de Cerazette?) maar dat neemt niet weg dat die borsten een missie hebben die je niet zomaar de kop in kunt drukken.
Heus, 6 weken is nog niks als je nagaat hoe onwijs ondersteboven je hormoonhuishouding gegooid wordt door een zwangerschap!
Mijn advies is dat je probeert wat geduld op te brengen, probeer te genieten van deze bijzondere tijd al is het niet altijd makkelijk door slaapgebrek en alle verdere verandering. Geef het zeker nog eens 6 weken maar er wordt wel gezegd dat je nog eens 9 maanden nodig hebt voordat je jezelf weer terug hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo cerazette gebruik ik niet geef flesvoeding...ik heb de mycrogynon 30 eigelijk altijd al ....nu op internet gepluist te hebben zit er behoorlijk veel troep in wat vrouwen ziek en depressief kan maken ......je word er niet vrolijk van moet ik zeggen