Kan een spiraaltje de baarmoeder beschadigen of leiden tot onvruchtbaarheid?

Ik ben 17 en wil een spiraaltje laten inbrengen (Mirena spiraal), maar ik maak me zorgen of ik in de toekomst na het verwijderen van het spiraaltje nog wel zwanger kan worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die kans is er ... Ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zelf heb wel een Mirena genomen. Elke vorm van anticonceptie heeft bijwerkingen of nadelen; toen ik een nieuwe anticonceptiemiddel ging kiezen heb ik vergeleken wat de bijwerkingen en de kans daarop waren van de verschillende methoden, en wat de voordelen waren, en toen besloten welke dingen voor mij het zwaarst wegen, en ik kwam erop uit dat voor mij persoonlijk de Mirena het beste klinkt.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, voor een ander kunnen andere voordelen en nadelen weer zwaarder wegen.

Antwoorden (3)

Als die kans erg groot was zouden spiraaltjes niet worden ingebracht bij vrouwen met een kinderwens. Het antwoord is dus: er kan altijd wat mis gaan maar die kans is ontzettend klein. Laat je met jouw situatie goed voorlichten door je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een spiraaltje er wordt uitgehaald duurt het een tijdje voor de menstruatie weer op gang komt. Dit kan 1 jaar duren, maar ook meerdere jaren. (Er zijn ook verhalen dat de menstruatie helemaal niet meer terug kwam!) Denk dus goed na of je het wel wil!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan gebeuren, maar de kans op een beschadiging van de baarmoeder is zeldzaam. Er is ook een kans op onvruchtbaarheid, maar daarvan staat niet vermeld hoe groot de kans is.
Perforatie van de baarmoeder valt volgens de bijsluiter onder de "Zelden voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10.000, maar bij minder dan 1 op de 1.000 vrouwen voor)"
Of die perforatie dan ook per se leidt tot onvruchtbaarheid, weet ik niet.

Verder staat er ook nog dit in de bijsluiter:
"Perforatie
In zeldzame gevallen kan er perforatie van de baarmoeder plaatsvinden; het IUD dringt dan in of door de wand van de baarmoeder. Het gebeurt dan meestal
tijdens het plaatsen. Als dit gebeurt, bent u mogelijk minder goed beschermd tegen zwangerschap. Het IUD moet in zo’n geval zo snel mogelijk worden verwijderd. De kans op perforaties kan vergroot zijn bij het plaatsen vlak na de bevalling, bij
vrouwen die borstvoeding geven en bij vrouwen bij wie de baarmoeder naar achteren ligt."
"In zeldzame gevallen kan er perforatie van de baarmoeder plaatsvinden; het IUD dringt dan in of door de wand van de baarmoeder. Bij vrouwen die een IUD als anticonceptiemiddel gebruiken, komen vaker infecties van de geslachtsorganen voor dan bij andere vrouwen. Hierdoor is de kans op onvruchtbaarheid of een
buitenbaarmoederlijke zwangerschap groter dan normaal. Bij gebruik van het Mirena-IUD is dit risico lager dan bij gewone, zogenaamde koperhoudende IUD’s (zie
ook ‘Ontstekingen in het kleine bekken’) Bij Mirena-gebruik zijn ook gevallen van borstkanker gemeld."
"Ontstekingen in het kleine bekken (de onderbuik)
Elk Mirena-IUD wordt steriel verpakt en is steriel zolang de verpakking gesloten blijft.
Tijdens het inbrengen beschermt de inbrengbuis de Mirena tegen besmetting me
t bacteriën of andere micro-organismen. Bij gebruiksters van koperhoudende IUD’s is in de eerste maand na het inbrengen het risico op een ontsteking in het kleine bekken het hoogst; daarna neemt het risico af. Het risico op ontstekingen is hoger als u meerdere seksuele partners heeft of als u nog geen kinderen hebt. Een ontsteking in het kleine bekken kan de vruchtbaarheid aantasten en de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vergroten.
Echter, in het geval van Mirena, doen verschillende onderzoeken vermoeden
dat bij gebruik van Mirena de kans op ontstekingen in het kleine bekken kleiner is
dan bij gebruik van koperhoudende IUD’s."

Toegevoegd na 1 minuut:
Een IUD is overigens een technische naam voor spiraaltje.