Tot welke week in de zwangerschap kun je een 'spontane miskraam' krijgen?

Ik heb een aantal vragen over zwangerschap. Ik moet een fictief verhaal schrijven, maar weet zelf erg weinig over zwangerschap en heb dus wat feiten nodig. Als ik naar antwoorden zoek via Google, krijg ik ook veel verhalen te lezen die misschien wel vrij uitzonderlijk zijn.

Tot ongeveer welke week kun je een miskraam krijgen die spontaan ontstaat? De 'magische grens' zit op twaalf weken, toch? Daarna is de kans dus kleiner dat er een spontane miskraam ontstaat. Stel dat dit wel zou gebeuren na bijvoorbeeld een week of veertien, is dat dan heel gek of komt dat ook genoeg voor? En kan dat dan nog steeds 'zomaar' zijn of is er dan iets heel zeldzaams gebeurd in je lijf/met de baby?

Vanaf welke week kun je uit laten zoeken of je kindje misschien het syndroom van Down heeft? Komen veel stellen in Nederland met de vraag of zij een test mogen doen, of is dat alleen als dat evt. erfelijk is? En welke testen bestaan daarvoor allemaal? De nekplooimeting, de vlokkentest? En in welke weken kunnen die allemaal?

Tot wanneer is het in Nederland mogelijk om een abortus in een abortuskliniek of ziekenhuis te ondergaan? Zoals ik het begrijp is dat tot de twaalfde week. Klopt dat, ben je daarna echt te laat als je geen echt noodgeval als reden hebt, zoals dat het schadelijk voor jouw eigen gezondheid is of wanneer het kindje heel erg ziek is bijvoorbeeld dus niet als de baby het syndroom van Down heeft?

Bedankt alvast! Hoe meer details, hoe beter!

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank jullie voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je spreekt van een miskraam als dat voor de 22st week gebeurt, daarna is het een vroeggeboorte. Gedurende de hele zwangerschap kun je dus een miskraam of een vroeggeboorte krijgen. Een miskraam komt dus ook voor tussen de 12-22e week maar inderdaad wat minder vaak omdat, als er wat mis is het al eerder fout gaat maar mijn moeder had een echt hevige miskraam met een week of 15. Dat kan dus wel zomaar zijn maar omdat veel lezers die 12/13 wk in hun hoofd hebben zullen ze toch wel wat vraagtekens zetten (onterecht dus).

Je kunt rond de 11de week een bloedtest en nekplooimeting laten doen http://www.prenatalescreening.nl/de_combinatietest.php die de KANS op down berekenen. Dit doen veel mensen. Als de kans hoog is kun je door gaan voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie (bij die testen loop je ook een kleine kans op een miskraam, misschien kun je dat gebruiken in je boek?): http://www.prenatalescreening.nl/vervolgonderzoek_na_de_combinatietest.php (onderaan klikken op de testen voor hoe dat gaat en het aantal weken.

Abortus mag tot 24 wk zwangerschap: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/abortus