mijn vriendin is zwanger. Heb ik voor abortus of andere dingen om de baby weg te halen toestemming van mijn ouders nodig?

informatie graag mijn vriendin is 8dagen overtijd ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe oud is je vriendin, en wil zij wel de abortus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ze is 16
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoeveel kost een abortus? en moeten de ouders op de hoogte gebracht worde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoelang moet je int ziekenhuis liggen voor abortus?
Ritsuka
11 jaar geleden
In het al echt zeker dat ze zwanger is dan? Ze kan toch ook gewoon overtijd zijn. Heb je al een echte test gedaan dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
neen nog geen test gedaan maar kan 8 dagen overtijd zijn ?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Tuurlijk kan dat, ik was wel eens 2 weken lang ongesteld, dan weer 6 weken niet, dan weer een maand wel, dan een week niet.... Maar ik zou wel een testje kopen, die zijn niet zo duur en het kan een hoop zorgen weg nemen. Of juist zekerheid brengen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Koop eerst eens een test bij de drogist dan. Straks is ze niet eens zwanger, en zit je voor niks met al deze doemscenario's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller is de jongen.
DIe heeft geen toestemming nodig.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak meteen voor morgen een afspraak met de huisarts van het meisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kindje afstaan voor adoptie is ook niet makkelijk hoor.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee, lijkt mij ook niet, dan heb je het al 9 maanden bij je gedragen. Kort door de bocht maar bij abortus ben je er misschien nog niet aan gehecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je in die paar dagen wel alle tijd genomen om je besluit goed te overwegen. Het is niet niks om een zwangerschap af te breken. Het gaat wel om jullie unieke kindje!
Je zou kunnen bellen met Siriz om alle mogelijkheden op een rij te zetten.

Antwoorden (2)

Als je vriendin onder de 18 jaar is dan heb je toestemming van haar ouders nodig.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, onder de 16 heb je toestemming nodig. 16 jaar en ouder niet meer.
Een zwangerschap kan heel wat teweeg brengen. Vaak grote blijdschap, maar soms kan het vooruitzicht op een baby grote problemen met zich meebrengen. In zo'n geval kan een abortus een optie zijn.
Een abortus mag in Nederland tot 23 weken zwangerschap, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. 5 dagen bedenktijd is verplicht vanaf 6 weken en 2 dagen zwangerschap, ook gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Dit laatste wordt ook wel omschreven als 16 dagen overtijd.
Mocht je besluiten om te aborteren, dan kun je terecht bij een van de abortuscentra in Nederland. Het besluit om je zwangerschap af te breken, is moeilijk; het brengt vaak grote emoties met zich mee. Je kunt tegenstrijdige gevoelens hebben over abortus of het krijgen van een baby.
Veel vrouwen kiezen voor abortus omdat ze geen goede moeder kunnen zijn. Ze vinden een baby een te grote verantwoordelijkheid, die ze (nog) niet aankunnen. In Nederland heeft iedere vrouw het recht om abortus te plegen.
De Wet Afbreking Zwangerschap (abortuswet) bestaat sinds 1 mei 1981. In deze wet staat dat abortus is toegestaan. Artsen in een abortuskliniek of ziekenhuis met een speciale vergunning van de minister van volksgezondheid mogen een abortus toepassen. Tussen het eerste gesprek en de afbreking van de zwangerschap zit een wettelijke bedenktijd van vijf dagen.
Jongeren onder de 16 jaar hebben toestemming nodig van hun ouders of wettelijk voogd. Een jongere die zonder toestemming een abortus wil, kan een behandelovereenkomst sluiten na overleg met de huisarts of de Rutgers Nisso Groep. In zo'n geval heeft (ook) de huisarts zwijgplicht. Als je boven de 18 bent, kun je zelf naar een abortuskliniek stappen voor een afspraak. Voor vrouwen die in Nederland wonen, zijn er geen kosten verbonden aan de behandeling.
Voordat de abortus wordt uitgevoerd krijg je eerst een intakegesprek. Iemand van de kliniek of het ziekenhuis noteert dan enkele gegevens en je wordt gevraagd waarom je een abortus wil. Daarna gaat de verplichte bedenktijd van vijf dagen in. Zet je je besluit vervolgens door, dan zijn er verschillende methoden voor abortus:

Maar doe eerst een zwangerschapstest, dan weet je waar jullie aan toe zijn.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik lees net dat je vriendin 16 is, dan heeft zij geen toestemming ouders nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot zeven weken - de abortuspil
Mogelijk tot zeven weken na het begin van de laatste menstruatie (drie weken over tijd). De abortuspil bestaat uit twee verschillende medicijnen. De eerste pil blokkeert de werking van het zwangerschapshormoon. Twee of drie dagen later moet je de tweede pil slikken. Deze veroorzaakt buikkrampen en wekt een 'miskraam' op. Die behandeling kan een paar uur duren en misselijkheid, diarree of hevig bloedverlies als gevolg hebben.
Tot tien weken - zuigcurettage
Mogelijk tot ongeveer tien weken na bevruchting. De behandeling bestaat uit het desinfecteren en plaatselijk verdoven van de baarmoedermond. Daarna wordt de baarmoedermond iets opgerekt om een plastic zuigbuisje in te kunnen brengen. Het vruchtje wordt daarna als het ware weggezogen.
Helemaal pijnloos is de behandeling niet. Je voelt een korte maar vrij hevige menstruatiekramp. De behandeling duurt ongeveer vijf tot vijftien minuten. Na de abortus moet je nog even blijven liggen in de kliniek of het ziekenhuis. Een verpleegster controleert het bloedverlies en de buikpijn. Daarna mag je gewoon naar huis.
Vanaf elf weken
Bij zwangerschappen vanaf elf weken is de abortus ingrijpender. De baarmoedermond moet verder worden opgerekt en het vruchtje wordt met instrumenten verwijderd. De resten worden daarna met een zuigbuisje weggezogen. Deze behandeling duurt lang, doorgaans een kwartier tot 45 minuten. Van tevoren krijg je eventueel medicijnen om de baarmoedermond zachter te maken.
Achteraf
Als er verder geen complicaties zijn, mag je na een abortusbehandeling gewoon naar huis. Eventueel krijg je pijnstillers mee en antibiotica om een infectie te voorkomen. Een abortus is vooral geestelijk zwaar. Een goed advies is om thuis lekker in bed te kruipen en met anderen te praten over je ervaringen.
Het kan zijn dat je spijt krijgt, maar je kunt je ook opgelucht voelen. Als je met je gevoelens in de knoop zit, kun je altijd contact opnemen met je huisarts. Belangrijk om te weten: een schuldgevoel haalt je zwangerschap niet terug. Misschien kun je afscheid nemen door een brief te schrijven aan je ongeboren kind. Iedere andere manier is ook goed.
Bedenk nogmaals waarom je koos voor abortus en houd je vast aan dat besluit. Na een abortus kun je gewoon weer zwanger worden. Wil je dat niet, zorg dan voor betrouwbare anticonceptie.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Toestemming voor Abortus...raar eigenlijk, als jij zelf vind dat je niet klaar bent voor een kind, en je ouders willen het wel graag dan kunnen zij dus bepalen dat het kind toch komt. Echt raar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dat ontwijken met behulp van de Rutgers Nisso groep en via de huisarts, maar je kunt ook gewoon naar een abortus kliniek toe en je verhaal uitleggen, als zij begrip voor je verhaal hebben, dan kan het ook zonder toestemming van je ouders en zij worden dan ook niet ingelicht.
www.rijksoverheid.nl › Alle onderwerpen › Abortus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt,vanaf 16 jaar heb je beslissingsrecht over je eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En tot die tijd mag je rotzooien zonder condoom en jezelf in de problemen brengen.