mijn vriendin is zwanger. Heb ik voor abortus of andere dingen om de baby weg te halen toestemming van mijn ouders nodig?

informatie graag mijn vriendin is 8dagen overtijd ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je vriendin onder de 18 jaar is dan heb je toestemming van haar ouders nodig.

Een zwangerschap kan heel wat teweeg brengen. Vaak grote blijdschap, maar soms kan het vooruitzicht op een baby grote problemen met zich meebrengen. In zo'n geval kan een abortus een optie zijn. Een zwangerschap kan heel wat teweeg brengen. Vaak grote blijdschap, maar soms kan het vooruitzicht op een baby grote problemen met zich meebrengen. In zo'n geval kan een abortus een optie zijn. Een abortus mag in Nederland tot 23 weken zwangerschap, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. 5 dagen bedenktijd is verplicht vanaf 6 weken en 2 dagen zwangerschap, ook gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Dit laatste wordt ook wel omschreven als 16 dagen overtijd. Mocht je besluiten om te aborteren, dan kun je terecht bij een van de abortuscentra in Nederland. Het besluit om je zwangerschap af te breken, is moeilijk; het brengt vaak grote emoties met zich mee. Je kunt tegenstrijdige gevoelens hebben over abortus of het krijgen van een baby. Veel vrouwen kiezen voor abortus omdat ze geen goede moeder kunnen zijn. Ze vinden een baby een te grote verantwoordelijkheid, die ze (nog) niet aankunnen. In Nederland heeft iedere vrouw het recht om abortus te plegen. De Wet Afbreking Zwangerschap (abortuswet) bestaat sinds 1 mei 1981. In deze wet staat dat abortus is toegestaan. Artsen in een abortuskliniek of ziekenhuis met een speciale vergunning van de minister van volksgezondheid mogen een abortus toepassen. Tussen het eerste gesprek en de afbreking van de zwangerschap zit een wettelijke bedenktijd van vijf dagen. Jongeren onder de 16 jaar hebben toestemming nodig van hun ouders of wettelijk voogd. Een jongere die zonder toestemming een abortus wil, kan een behandelovereenkomst sluiten na overleg met de huisarts of de Rutgers Nisso Groep. In zo'n geval heeft (ook) de huisarts zwijgplicht. Als je boven de 18 bent, kun je zelf naar een abortuskliniek stappen voor een afspraak. Voor vrouwen die in Nederland wonen, zijn er geen kosten verbonden aan de behandeling. Voordat de abortus wordt uitgevoerd krijg je eerst een intakegesprek. Iemand van de kliniek of het ziekenhuis noteert dan enkele gegevens en je wordt gevraagd waarom je een abortus wil. Daarna gaat de verplichte bedenktijd van vijf dagen in. Zet je je besluit vervolgens door, dan zijn er verschillende methoden voor abortus: Maar doe eerst een zwangerschapstest, dan weet je waar jullie aan toe zijn. Toegevoegd na 35 minuten: Ik lees net dat je vriendin 16 is, dan heeft zij geen toestemming ouders nodig.

Bronnen:
www.gezondheidsnet.nl › zwangerschap,...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100