Waarom is een tweede kind meestal groter dan de eerste?

Mijn huisarts zei dit, blijkbaar is in veel gevallen de tweede groter dan de eerste. Waar heeft dit mee te maken, weet je lichaam beter hoe het kindje gevoed moet worden of zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

Het zal eerder met de ruimte in de baarmoeder en buikholte te maken hebben dan met voeding. Bij een tweeling is degene die onderop ligt groter dan degene die bovenin ligt, omdat daar minder ruimte is om te groeien. Bij een eerste zwangerschap moeten de daarvoor benodigde organen nog soepel worden. Bij de tweede zwangerschap is alles ruimer omdat het al eens gebruikt en uitgerekt is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof dat een en ander ook te maken heeft met een betere doorbloeding in een tweede zwangerschap.
Gemiddeld is een tweede zwaarder inderdaad, dus niet bij iedereen. Gemiddeld is het verschil 138 gram. Als de eerste zwaarder was dan 3720 en er zijn geen andere factoren in het spel dan kan de tweede baby ook lichter zijn.

Dat ligt aan het feit dat jouw lichaam als vrouw al beter weet hoe het 'moet', de placenta die de voeding levert zal iets beter werken dan bij de eerste keer. Het formaat van de baarmoeder doet er niet toe want die groeit juist mee met de baby. Een baby wordt niet groter van een grotere baarmoeder maar een baarmoeder wordt groter van een grotere baby (of een tweeling). Wat de baarmoeder wel anders maakt is dat die slapper is. De eerste keer rekt de baarmoeder veel moeilijker mee dan de tweede keer en daarom lijkt de buik vaak groter maar dat is vooral aan het begin van de zwangerschap. Na 26 wk is dat effect weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kwam uit dat onderzoek, er staat verder geen reden bij. Het is gewoon zo dat de baby het dan al zo goed heeft gedaan dat het niet veel beter meer kan.