bestaat er nazorg na een abortus?

als je bij casa een abortus laat doen, krijg je dan ook nazorg, of mag je het in je eentje uitzoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Hierbij een algemeen stukje over nazorg bij abortus. Dat is deels praktisch van aard, maar ook de psychische kant komt aan bod.

"Nazorg na een abortus

Na een abortus is het belangrijk om infecties in de baarmoeder te voorkómen. Hoe doe je dat? Deze adviezen gelden voor de eerste drie weken:

Ga niet in bad.
Ga niet zwemmen.
Gebruik geen tampons.
Doe geen vaginale spoelingen.
Je mag geen seks hebben.
Om infecties te voorkómen krijg je na de abortus een antibioticakuur mee naar huis. Je slikt de antibiotica de eerste dagen na de abortus.

Verder kun je het dagelijks leven weer gewoon oppakken. Begin ook meteen weer met de anticonceptiepil of een ander voorbehoedmiddel. Je bent namelijk na de abortus nog net zo vruchtbaar als daarvoor.

De beslissing om een abortus te laten doen, is voor veel vrouwen niet gemakkelijk. Zij zijn bang dat zij later spijt krijgen van hun keuze. Omdat sommige vrouwen ook na de abortus nog met schuldgevoelens, verdriet en vragen zitten, bieden sommige abortusklinieken psychosociale hulp aan. Verder kun je over je gevoelens praten bij het maatschappelijk werk, instellingen voor de geestelijke gezondheidszorg of de Stichting Ambulante Fiom."

In ieder geval kun je terecht bij maatschappelijk werk, de rutgerstichting e.d. Je belangrijkste ingang is volgens mij echter de huisarts. Praat er met hem of haar over en als je hulp nodig hebt weet je huisarts je door te verwijzen naar een geschikte plek.

Op de site van Casa (2e link) vind ik ook nog wat terug over nazorg. Zij verwijzen hierbij ook naar de huisarts voor begeleiding en als eerste aanspreekpunt.

Mijn advies is in ieder geval om op tijd hulp te zoeken als je dat nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!!