Als je aan de pil bent en je wilt zwanger worden; moet je dan eerst wachten tot je menstruatie weer helemaal op gang is?

Ik bedoel; moet je cyclus dan weer zelfstandig werken? Het lijkt mij op de een of andere manier beter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je cyclus niet zelfstandig werkt, wordt je sowieso niet zwanger. Daar heb je die eisprong immers voor nodig.

De voornaamste reden dat sommige vrouwen na pilgebruik even wachten voor ze actief proberen zwanger te raken, is dat je cyclus, ook als die weer op gang is en je dus een eisprong hebt, wat onregelmatig kan zijn.

Dat kan het lastig maken om te bepalen of je overtijd bent of niet (moeten we al gaan testen?) en maakt het moeilijker om te berekenen wanneer je waarschijnlijk gaat bevallen. Al kan dat laatste ook met een echo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar minnetje ; bij mij ook al. Jammer dat er niet bijstaat waarom, want beide antwoorden zijn juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk.

Andere antwoorden (4)

Het wordt wel aangeraden maar je kunt wel al meteen zwanger raken als je met de pil gestopt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft niet, alleen als je een cyclus afwacht is het makkelijker te bepalen wanneer je ongeveer zwanger bent geworden. Voor de zwangerschap zelf kan het geen kwaad. Zelfs als je de pil nog even doorslikt als je (zonder het te weten, uiteraard) al zwanger bent, zijn daar geen gevolgen van bekend voor de zwangerschap.
Maar je kunt gewoon meteen na het stoppen met de pil proberen zwanger te worden, zelfs als dat halverwege een cyclus is. De kans is alleen iets kleiner dt het meteen 'lukt'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je stopt met de pil, ben je nooit halverwege een cyclus, omdat je tijdens pilgebruik geen cyclus hebt. Alleen een onttrekkingsbloeding in de stopweek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, halverwege de strip dan. ;-)
De menstruatie met de pil is natuurlijk ook maar een ' nep'-menstruatie, en feitelijk niet eens echt noodzakelijk (hoewel wel handig om een doorbraakbloeding te voorkomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik slik maar heel af en toe door; echt als het niet anders kan.. ik ben toch altijd weer blij om te zien dat ik nog ongesteld word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och, ik heb al bijna tien jaar het Mirena-spiraal en menstrueer al jaren niet meer ; da's pas heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@spwer: dat je 'ongesteld' wordt in je stopweek, zegt helemaal niets over de vraag of je vruchtbaar bent, en is dus ook niets om blij mee te zijn. Zoals Marleen en ik allebei al genoemd hebben, is dat geen echte menstruatie. Het heet eigenlijk een 'onttrekkingsbloeding', en die stopweek is voornamelijk ingesteld om vrouwen in de tijd dat de pil nog nieuw was de *illusie* te geven dat ze nog een cyclus hebben (omdat ze zich zonder menstruatie zorgen zouden maken of ze niet tóch zwanger zijn). Als je stopt met de pil, kan het dat je cyclus weer snel op gang komt, dus dat je weer een maandelijkse eisprong en (als je dan niet zwanger bent) daaropvolgende menstruatie krijgt. Maar dat kan ook even duren. Dat je nu in je stopweek ongesteld wordt, zegt daar helemaal niets over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy,
Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit zo gezien. Het viel me wel altijd op dat ik geen last meer had van pijn in m'n buik. Had ik voorheen wel altijd erge last van. Eigenlijk kun je dus stellen dat de pil je hele cyclus overneemt. Misschien denk je dat ik op het moment graag zwanger wil worden. Nog niet, maar wel over een jaar of twee. Mijn vriend en ik zouden het echt zo geweldig vinden! Maar dan zorg ik ervoor dat ik eerst een poosje 'zelfstandig' menstrueer=zonder de pil ;)
Dit hoeft niet.... maar mag natuurlijk wel. Niet iedereen kán ook meteen zwanger raken na het stoppen van de pil, dit is per persoon verschillend. Als je 4 keer per week seks hebt is de kans groot om zwanger te raken. Het is wel slim om vast te beginnen met het slikken van foliumzuur-tabletjes. (voor de gezondheid van een kind, voorkomt open ruggetje e.d)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat word wel geadviseerd ja. Dan weet je dat je lichaam helemaal scghoon is an de pil en dat j lichaam het zelf weer regeld.