Kan je zomaar bij de dokter laten controleren of je als vrouw vruchtbaar bent?

Ik heb al sinds vroeger het idee dat ik onvruchtbaar ben, ik heb nog nooit geprobeerd om zwanger te raken en wil er ook pas over een jaar of 2 mee gaan beginnen. Kan je zonder dat je al aan het proberen bent, toch een vruchtbaarheidstest laten doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.6K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Het is niet een kwestie van een keertje bloedprikken en een uitslag krijgen, je zou - zonder enige indicatie dat er iets mis is - een hele batterij ingrijpende en zeer dure onderzoeken moeten ondergaan om alles wat er ooit wel eens mis zou kunnen zijn uit te sluiten. Dat zou gigantische verspilling zijn van middelen in de gezondheidszorg.

Vervolgens zou je ook nog eens niets aan het antwoord hebben. Al zijn alle uitslagen perfect, dat geeft geen garantie. De enige manier om zeker te weten dat je een kind kan krijgen, is om een kind te krijgen.

Zelfs bij stellen die al wél proberen, wordt - uiteraard als er geen aanwijzingen van problemen zijn - pas na minstens een jaar een eerste onderzoek gedaan, bloedonderzoek bij de vrouw en spermaonderzoek bij de man. Zijn beide uitslagen goed, dan is het advies om te blijven proberen. Vaak worden de ingrijpender onderzoeken pas na twee jaar vruchteloos proberen uit de kast getrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik al.. Dankjewel voor je antwoord!!!

Andere antwoorden (4)

De huisarts zal zich wel afvragen waar dat idee vandaan komt aangezien je het nog nooit hebt geprobeert maar je kan het altijd vragen. Er is ook niet altijd een aantoonbare oorzaak voor onvruchtbaarheid maar er naar vragen kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van alle methodes om de vruchtbare periode van de vrouw te bepalen, is zijn de vruchtbaarheidstests het meest nauwkeurig. Vruchtbaarheidstest of ook wel ovulatietesten genoemd, zijn te koop bij iedere drogist en zijn ook eenvoudig in gebruik. Deze vruchtbaarheidstesten hebben, wat gebruik betreft, iets weg van een zwangerschapstest.

Hoe werkt een vruchtbaarheidstest ?

Vruchtbaarheidstesten of ovulatietesten, meten wanneer een eisprong gaat plaatsvinden. Hierbij wordt de hoeveelheid van het Luteïniserend hormoon (LH) in de urine gemeten. Gedurende het grootste deel van jouw menstruatiecyclus is het gehalte LH in jouw lichaam zeer laag. Ongeveer 24 tot 36 uur voordat de eisprong plaatsvindt, neemt in jouw urine de hoeveelheid van het LH toe. Dit hormoon bereidt het baarmoederslijmvlies voor op de mogelijke innesteling van een bevruchte eicel. Even vóór de eisprong, ook wel ovulatie genoemd, stijgt het LH sterk. Dit is dan meetbaar in jouw urine. De LH-waarde blijft 1 à 2 dagen op zijn hoogst. Vanaf de start van de hoogste waarde, vindt binnen 24 tot 48 uur de eisprong plaats.

Een vruchtbaarheidstest kan je eenvoudig zelf uitvoeren. Bij de meeste vruchtbaarheidstests houd je een staafje enkele seconden in jouw urinestraal. Op het staafje is het resultaat snel af te lezen. Het resultaat van een vruchtbaarheidstest is positief rond de eisprong. In het algemeen heb je dan twee dagen lang een positief testresultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik heb een heel onregelmatige cyclus, Ik heb dus geen idee wanneer die ovulatietijd is.. En neem aan dat ik die test niet kan doen wanneer ik nog aan de pil ben??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een onregelmatige cyclus is het raadzaam de huisarts deze test te laten doen, zodat hij ook de oorzaak kan onderzoeken van jouw onregelmatigheid. Hij test dan jouw LH waarde. Dus ook een goede reden om hiervoor ook een afspraak te maken.
Je hebt dus neem ik aan wel een menstruatiecyclus. Ik neem ook aan dat het idee dat je onvruchtbaar bent ergens vandaan komt... dus dat je zelf een idee hebt wat er aan de hand is?
Stel je hebt tijdens de cyclus geen eisprong. (Geen eitje, wel groeiende follikels)
Er is wel een mogelijkheid om dat te testen door bloed te laten prikken op LH, het moment van de eisprong. Dit is wel moeilijk want de LH piek is maar een korte tijd en de eisprong is niet altijd even duidelijk, vooral als je onregelmatig ongesteld bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste aanwijzing dat je vermoedelijk vruchtbaar bent is je menstruatie. Het is een goed teken als deze regelmatig en niet te kort of te lang is (tussen de 3 en 5 weken).
Het tweede sterke bewijs dat je vruchtbaar bent krijg je door aan te tonen dat je een eisprong hebt. Je kunt dat op verschillende manieren doen. Naast de hierboven genoemde ovulatietest, die ik persoonlijk niet erg duidelijk vind, kun je met je thermometer bepalen wanneer je eisprong is. Dat moet zeer nauwkeurig gebeuren, nl. elke ochtend nog voordat je opstaat. Na enkele maanden moet er een patroon zichtbaar worden: een lage temperatuur voor de eisprong en een hoge temperatuur na de eisprong.
Tot slot kan door onderzoek via de huisarts bepaald worden of er LH gemaakt wordt, wat weer een aanwijzing is voor vruchtbaarheid.
Allerlei omstandigheden in je baarmoeder zouden ondanks de aanwezigheid van een eisprong kunnen leiden tot onvruchtbaarheid, dat moet door onderzoek van een gynaecoloog vastgesteld worden.
Ik heb zelf een huisarts die zonder duidelijke aanleiding voor zorgen niet aan de onderzoeken zal beginnen.