Helaas moet mijn baarmoeder verwijderd. Ben vergeten te vragen of je kans heb op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap?

Ze laat mijn eierstokken laten zitten nu denk mijn man dat je dan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan krijgen. Dat is toch niet zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Potjandorie, ze moeten je wel hebben he ?? Je bent toch nog hartstikke jong ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor dat is niet zo. Bij mij is mijn baarmoeder er ook uit.

Het beste antwoord

Daarvoor moet je goed bedenken wat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap eigenlijk is, en wat daar voor nodig is.

Via de vagina en baarmoedermond komt het sperma de baarmoeder binnen, waar het verder reist in de eileider. Daar wordt het eitje - als dat onderweg is, en je dus vruchtbaar bent - bevrucht, om vervolgens als bevrucht eitje verder te reizen naar de baarmoeder en zich daar te nestelen.

Heel soms gaat daar iets verkeerd - vooral bij vrouwen met baarmoederslijmvlies op plekken waar het niet hoort (endometriose) of een vijandig klimaat in de baarmoeder (spiraal) en nestelt het eitje zich in de eileider. Dan spreken we van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Buiten de baarmoeder, maar niet ' zomaar' ergens in de buikholte, waar het eitje zich eigenlijk niet kan nestelen, en zowel niet zou overleven.

Bij een hysterectomie (baarmoederverwijdering) wordt de baarmoeder weggenomen, en dus ook de toegang tot de eileiders. Bovendien wordt vagina aan de bovenkant netjes afgewerkt, zodat het een gesloten lichaamsholte wordt. De eileiders, die van de eierstokken naar de baarmoeder liepen, worden ' afgeknipt' en verschrompelen een beetje.

Er wordt nog wel elke maand een eitje rijp (anders zou je onmiddellijk in de overgang komen, en dat is ook de reden dat ze de eierstokken liever sparen. Ook omdat ze meer doen dan eitjes maken, namelijk vrouwelijke hormonen produceren). Je hebt dus nog wel een maandelijkse cyclus, maar geen bloeding meer. Het eitje wordt gewoon afgebroken door het lichaam.

Zelfs als er in de vagina een opening zou blijven (wat niet zo is) zou het zaad never nooit die restjes eileider kunnen bereiken via de buikholte.

Je hebt dus geen kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, met één HEEL kleine uitzondering: als je vlak voor een hysterectomie zwanger bent geworden en dat bevruchte eitje nog op weg was naar de baarmoeder, KAN het voorkomen dat het zich in het laatste restje eileider nestelt (want verder kan het niet) en daar ook nog overleeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet mogelijk. Zelfs als de baarmoedermond behouden is, komt het sperma nooit bij de eierstokken. En is je baarmoedermond er ook uit (is bij mij het geval), dan is de vaginatop dicht gehecht. Mocht je er nog meer vragen over hebben, dan is er een informatieve site plus forum voor, van de PGN (Patiëntenvereniging Gynaecologie Nederland).