Wat is bepalend voor de grote van je buik tijdens de zwangerschap?

De ene vrouw heeft bij 8 maanden zwangerschap een heel bescheiden buik en de andere heeft al bij 4 maanden een grote buik. Wat is de reden hiervoor? Hoveel je eet? Hoe groot je kind is ? Of iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel vruchtwater er is, hoe het kind ligt, hoe de bouw van de vrouw is, hoe groot het kind is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Formaat van het kind zegt ook niet alles ; mijn zus haar eerste zou 'een klein kindje' worden maar woog 4500 gram, haar tweede zou 'een flinke baby zijn, zeker groter dan je eerste' en woog 3200. Tja......
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik had al een enorme buik toen ik er nog 4 maanden mee moest lopen en mijn borsten waren enorm gegroeid
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik had al een enorme buik toen ik er nog 4 maanden mee moest lopen en mijn borsten waren enorm gegroeid

Antwoorden (3)

Vaak de liters vruchtwater. Ik was enorm bij de eerste en meneer was maar 3600 gram en 44 cm. Bij de tweede was ik nog enormer, maar toen was deze meneer ook 4900 gram en 59 cm! Op de echo's kon je goed zien dat ze ruimmmmm in het vruchtwater zwommen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ruim in het vruchtwater zitten maakt echt niet zoveel uit dat je buik groter is. Daar zijn andere factoren voor. Bij maar 1% van de zwangeren is er een afwijkende hoeveelheid vruchtwater maar het is niet zo dat maar 1% van de zwangeren een hele dikke buik hebben: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/32020-polyhydramnion-te-veel-vruchtwater-tijdens-zwangerschap.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder heeft een normale vrouw 1-1,5 liter vruchtwater en die ene procent heeft er maar 2. Dus praten over 'de liters vruchtwater' is echt helemaal fout.
Verschillende factoren :

- Aanleg
- Stevigheid van de buikspieren
- Grootte van het kind
- Hoeveelheid vruchtwater
- Eventuele toename van hoeveelheid lichaamsvet tijdens de zwangerschap.
- Gewicht en bouw de moeder

Het vruchtwater en het kind zijn de grootste factoren, maar het komt in de praktijk ook voor dat een zwangere vrouw helemaal geen dikke buik heeft, zelfs als het geen dikke vrouw is. Terwijl bij een schijnzwangerschap de buik enorm kan opzwellen. Er lijkt dus ook eventueel een psychische factor mee te kunnen spelen.

Heel atletische vrouwen krijgen vaak een minder dikke buik. Bij vrouwen die alleen dikke buik hádden ,zie je vaak nauwelijks dat ze zwanger zijn. Lange vrouwen krijgen over het algemeen minder dikke buiken dan hele kleine, gewoon omdat er 'in de hoogte' meer ruimte is.

Maar dat zijn allemaal gemiddelden ; er zijn ook lange dikke vrouwen met een enorme toeter, en kleine magere die na negen maanden nog net zo plat zijn als voor de zwangerschap. Alle variaties komen voor.

Toegevoegd na 15 uur:
En het is denk ik ook 'hoe je loopt/staat'.
Ik was bij beide zwangerschappen rond de 90 kilo, niets aangekomen, kinderen wogen resp 1050 en 1420 gram, bevallen met 7 maanden, buikomvang ongeveer 3-4 cm toegenomen, maar toch heb ik op fotos van beiden een enorme toeter, die op de couveusefoto's daarna weer gewoon bescheiden is. Misschien wel omdat ik in die periode gewoon mijn buik , die ik al jaren inhield, durfde te 'laten gaan'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vruchtwater is helemaal geen grote factor. Je hebt 1-1,5 liter vruchtwater (dat heeft iedereen) en bij 2 liter is het al afwijkend. Die halve liter extra maakt echt een buik niet meteen supergroot. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/32020-polyhydramnion-te-veel-vruchtwater-tijdens-zwangerschap.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vergelijk het vruchtwater en het kind (wat normaliter niet in je lichaam voorkomt) met aanleg, gewicht, gewichtstoename en mate van gespierdheid ; je kunt moeilijk beweren dat dat vele malen grotere factoren zijn. Ik schrijf ook nergens dat die een buik extra heel veel groter zouden maken, maar dat dat de voornaamste factoren zijn voor het groeien van de buik tijdens de zwangerschap in zijn algemeenheid. Als je al mijn woorden op een goudschaaltje weegt, doe het dan goed...... Of was deze reactie gewon voor het antwoord boven mij bedoeld ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu dat ik je toch een min heb gegeven, dat was helemaal niet de bedoeling. Na de min hierboven wilde ik jou een plus geven maar dat ging fout. Ik dacht dat er uiteindelijk wel een plus stond. Het was dus alleen als aanvulling bedoelt door jouw 'Het vruchtwater en het kind zijn de grootste factoren'. Ik denk dat de ene vrouw gewoon een bolle buik heeft en de ander een toeter, dat heeft dus (zoals je daarna wel zegt) met andere factoren te maken maar beginnen met dat het vruchtwater en baby de grootste factor is begrijp ik niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, kan gebeuren ;) Grootste factoren = voornaamste/belangrijkste oorzaken van het zwellen van de buik tijdens zwangerschap.
Het simpele gegeven dat er iets in zit - ongeveer drie kilo kind en anderhalve kilo vruchtwater - dat zijn toch ruim vijf pakken suiker die je 'onder je trui' moet stoppen. Dus dat je daar iets van ziet, is evident.
De andere factoren zijn meer bepalend voor HOE groot de buik precies wordt.
Gemiddeld kom je zo'n 12 kg. aan tijdens de duur van de zwangerschap. In het begin nog niet zoveel, maar naarmate de zwangerschap vordert neem je ineens veel toe. Dat kan in de laatste weken wel een pond per week zijn. Dit extra gewicht is een optelsom van het gewicht van de baby, het vruchtwater, de placenta/vruchtvliezen,
de hoeveelheid bloed van de moeder,borsten en baarmoeder. Daarnaast de opbouw van vet en het vasthouden van vocht.
Een zwanger lichaam ontwikkelt meer vet om het kindje bescherming te bieden tegen kou.
Als de moeder al van nature een vetlaag rond het middel heeft, zal het dus minder duidelijker zichtbaar zijn dan bij een vrouw met een van nature ranke lichaamsbouw met een slanke taille.
Ook ligt het eraan hoe actief of nerveus zij in het leven staat. Stress vreet namelijk ook calorieën en bij veel activiteit worden de calorieën ook eerder verbrandt dan bij een veelal zittend bestaan.

Ook de ligging van de baby kan een factor zijn. Toen ik zwanger was had ik al een superstrakke buik van nature.
Mijn zoon bleek echter na ca. 4 maanden zijn favoriete houding te hebben ingenomen alsof hij in een hangmat lag. Zijn hoofd lag links en zijn voeten rechts. Hij vond dit denk ik wel lekker liggen want hij draaide pas een week voor de geplande keizersnee in een stuitligging.
mijn buiik zag er dus raar uit. Hij was niet echt dik maar wel breed (^0^).