Vanaf wanneer na de bevruchting is een zwangerschapstest werkend?

Ik wilde weten vanaf wanneer een zwangerschapstest werkt. Werkt dat direct na de bevruchting, of pas na een bepaalde periode, of pas na een bepaalde periode na het uitblijven van de menstruatie? Ik hoop op snel antwoord!Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (2)

Vanaf ongeveer twee weken na de bevruchting, dus rond de periode dat de volgende menstruatie had kunnen komen.

Voor die tijd al testen is eigenlijk nutteloos, omdat heel veel 'bevruchtingen' uiteindelijk niet resulteren in een succesvolle zwangerschap. Je zou dan een vals-positief krijgen.

Ook zitten er eerder vaak nog niet genoeg hormonen (HCG) in je urine om te kunnen testen ; dan krijg je dus een vals-negatief.

Maar na twee weken heb je een redelijk grote kansop een betrouwbare uitslag. Als je een dag of twee, drie overtijd bent dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar een dag of 2/3 overtijd is echt veel te laat. Je hebt het nu meer over testen van 30 jaar geleden ofzo. Het is al zeker 20 jaar zo dat je kunt testen op de dag dat je ongesteld zou moeten worden. Dan kun je echt geen vals negatieve uitslag krijgen als je gewoon regelmatig menstrueert (niet om de 40 dagen ofzo).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zelfs al een dag of wat testen VOOR je ongesteld zou moeten zijn. Maar in die twintig jaar is er in de betrouwbaarheid van een vroege positieve uitslag of op de kans op een goede zwangerschap (die niet vroeg strandt) niks veranderd hoor. Het voornaamste verschil is dat mensen nu vaker zeggen dat ze 'een miskraam' hebben gehad omdat ze veel te vroeg hebben getest. Even twee dagen geduld, en je hebt vrij goede zekerheid EN goede kansen. Veertien dagen na de ovulatie IS trouwens gewoon de eerste dag dat je ongesteld zou moeten worden, hoor. Maar eeh... TE laat ?? Wat bedoel je in hemelsnaam het TE laat ? Ben je na twee, drie dagen niet meer zwanger of al uitgerekend ofzo ?? Zelfs voor een overtijdbehandeling (= vroege abortus) ben je dan nog ruim op tijd. Ik zou niet weten waarom dat TE laat is. Na vier máánden is wellicht te laat ; dan kun je geen maatregelen meer treffen. Verder is een zwangerschapstest in die eerste maand ofzo NOOIT te laat, maar wel heel vaak te vroeg. Omdat mensen blijkbaar niet meer één of twee daagjes kunnen wachten......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar even gewoon uit nieuwsgierigheid ; waarom is testen als je twee dagen overtijd bent VEEL te laat ?? Voor wie en waarom ? Ik kan namelijk ECHT geen zinnige reden bedenken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te laat als in een antwoord op de vraag: "Vanaf wanneer na de bevruchting is een zwangerschapstest werkend?"
Veel testen zijn al betrouwbaar vanaf een dag of 2-4 vóór je ongesteld zou moeten worden. Dat is globaal dus 10-12 dagen na je eisprong.

Ze adviseren te testen op de dag dat je ongesteld zou moeten worden maar dat is gewoon omdat je nooit zeker weet wanneer exact jouw eisprong was en na de eisprong is het eitje nog zo'n 24 in leven en kan dan nog bevrucht worden maar het kan dus best zo zijn dat je vier dagen voor je te verwachten menstruatie een positieve test in handen hebt.

Er zijn zelfs testen die je al een week voor de te verwachten menstruatie kunt gebruiken maar het is wel zo dat 60% van de bevruchte eicellen niet tot een voldragen zwangerschap leidt.