De innesteling - het moment dat de bevruchte eicel zich innestelt in de baarmoederwand - gebeurt zo’n vijf dagen voor de dag waarop je volgende menstruatie zou beginnen. Dit kan per persoon en per cyclus enkele dagen variëren. Je kan het moment van de innesteling ook bepalen door negen dagen op te tellen bij de datum van je laatste eisprong. De innesteling vindt rond deze datum plaats. Meestal vindt de bevruchting binnen 12 uur na de eisprong plaats. Na de bevruchting duurt het ongeveer 5 tot 7 dagen voordat de bevruchte eicel de baarmoeder bereikt. De meeste vrouwen merken niets van de innesteling.

De innesteling kan (maar dat komt vaker niet dan wel voor) samengaan met een beetje bloedverlies. Dit wordt de innestelingsbloeding genoemd. Deze bloeding kan ontstaan doordat er bij het innestelen een bloedvaatje wordt geraakt. De bloeding verschilt per vrouw. Meestal is het bloedverlies minder hevig dan bij een menstruatie. De kleur is helderrood, roze of bruin. Als je weet wanneer je eerste dag van je laatste menstruatie was en wanneer de gemeenschap heeft plaatsgevonden én de bloeding treedt ongeveer 7 dagen na de gemeenschap op, dan is de kans aanwezig dat het om een innestelingsbloeding gaat.

Maar bij jou is het kennelijk al 14 dagen geleden. Dat maakt het waarschijnlijker dat het tussentijds bloedverlies betreft. Dat kan onder meer komen door een eisprong, een te vroege menstruatie, een doorbraakbloeding bij pilgebruik, of een aandoening of ziekte.
Amadea