Wanneer spreekt men over "zwanger zijn" en wanneer in "verwachting zijn". Is dit hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Het is precies hetzelfde: er is een eicel bevrucht, en die zit nu in de baarmoeder te groeien tot er een kind naar buiten komt.

Vroegâh vond men de term 'zwanger' (waaruit afgeleid kon worden dat je *schock* séks had gehad!) te expliciet, daarom gebruikte men het eufemisme 'in blijde verwachting'. Iedereen wist natuurlijk dat dat niet in verwachting van de bestelling bij de melkboer (alhoewel...) was, maar men kon dan wel een beetje doen alsof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is precies het zelfde. 'In verwachting zijn' is in iets bedektere termen, maar iedereen begrijpt wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is wel degelijk een miniem verschil. De aanstaande vader kan wel in verwachting zijn, maar natuurlijk niet zwanger zijn. Al word de term zwanger zijn tegenwoordig ook wel voor mannen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Wiki;

Zwanger kun je zijn zonder dat je het weet en is in feite de fysieke status. Zodra je je geestelijk bewust bent van de zwangerschap kun je zeggen dat je in verwachting bent. En dat kan dus ook gelden voor de aanstaande vader.

Toegevoegd na 35 seconden:
Maar vanwege het fysieke aspect kan hij dus strikt genomen niet zwanger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent als echtpaar allebei in verwachting maar de vrouw is alleen zwanger.
In verwachting ( in afwachting van:) klinkt wat liever dan het technische woord zwanger.