Hoe lang duurt het ongeveer voordat je weer goed vruchtbaar bent als je een spiraal hebt gehad?

Ik heb nu zo ongeveer een jaar of 2 een spiraal en wil het eruit laten halen zodat ik zwanger kan raken.
Heeft iemand hier ervaringen mee of is er een minimale tijd hoe lang het duurt voordat alles helemaal is uitgewerkt in je lichaam qua hormonen enzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Onmiddellijk. Zelfs met het spiraaltje met hormonen er in. Dezelfde dag nog, als je hoofd er naar staat.

Over het algemeen echter wordt er voor gekozen het spiraal te verwijderen / verwisselen als je menstrueert (ALS je nog menstrueert, want het hormonen-spiraaltje onderdrukt de menstruatie nogal eens lange tijd) , en op dat moment zit je net tussen twee vruchtbare periodes in. Dan zou je nog een dag of tien tot twee weken moeten wachten.

Let wel : dat is GEEN garantie dat je zwanger wordt ; meer dat je op dat moment niet meer beschermd bent tegen zwangerschap. Wil je echt proberen zwanger te worden, dan kan dat, net als bij elke vrouw die geen voorbehoedsmiddelen gebruikt, ook zomaar een jaar duren.

Ik heb drie zwangerschappen gehad, alle drie binnen twee weken na het verwijderen van het spiraaltje (i.e. eerstvolgende menstruatie meteen overgeslagen). Maar ik ken ook mensen bij wie het nog ruim een jaar geduurd heeft, dus illustratief is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Net zoals bij de anticonceptiepil kan je meteen na het verwijderen zwanger worden. Er is geen sprake van mindere kansen door het gebruik van het spiraaltje. Uiteraard heb je ook maar evenveel kans dat het zwanger worden meteen zal lukken als koppels die het spiraaltje niet gebruikten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zegt ze: het kán. De mogelijkheid bestaat dat je meteen zwanger raakt, maar er is ook een kans dat dat jaren op zich laat wachten (wat meestal dan aan de vrouw, of man, zelf ligt). De kans bestaat ook dat je tijdens het gebruik van anticonceptiemiddelen zwanger raakt, de kans is misschien klein, maar is er wel. Zelfs de artsen kunnen geen antwoord geven op de vraag 'wanneer word ik zwanger?'. Dit antwoord zou je bij een arts ook krijgen als je deze vraag stelt.