waarom leiden ze een bevalling liever in dan dat ze een keizersnee doen?

Ik snap dat niet zo goed. Mijn vriendin was een week overtijd en in niks leek het erop dat de baby geboren zou worden. Mijn vriendin en ik stelden voor om de baby dan een week later dan maar te halen.maar dat mocht niet nee ze zou worden ingeleid. En wel de dag na ons laatste bezoek. Dus we melden ons op de afgesproken tijd en hup infuus ,gel en van alles kwam er aan te pas en na 2 dagen was het dan eindelijk zover dat er weeën kwamen. Helaas voor mijn vriendin schoot het toen nog niet op want het duurde weer twee dagen toen ze eindelijk pers weeën, kreeg. Toen kreeg ze ook eindelijk een ruggenprik want inmiddels verging ze van de pijn. Maar na weet ik veel hoe lang proberen lukte het nog niet om de baby eruit te krijgen. En toen het na een mislukte vacuüm'poging nog niet lukte kreeg ze pas een keizersnee. Alleen mocht ik niet bij de geboorte zijn omdat ze onder narcose moest. Ik ben nu eigenlijk best kwaad want die keizersnee had ook meteen gekund toch? Waarom kan het wel in een keer bij een stuit? Ik heb de geboorte van mijn kind gemist en mijn vriendin is volledig kapot nog van de nare ervaring. Waarom was inleiden nou eerst nodig? Ik heb al horen zeggen dat het een geld kwestie is En dat het daarom zo min mogelijk keizersnedes willen doen . Maar op deze manier word het er toch ook niet veel goedkoper op?
En uit veiligheidsoverweging voor het kind, dat gaat er bij mij niet in want een stuit kind kan ook direct gehaald worden.En die loopt net zoveel risico.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een keizersnede een zware buikoperatie is,dat moet je niet onderschatten(zegt mijn moeder hier)
Mijn moeder heeft een keizersnede gehad toen mijn broertje geboren werd.
De navelstreng zat om z'n nek en hij was aan het stikken(z'n hartslag viel steeds weg)
Dan doen ze dus echt niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat naar allemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er met je vriendin is gebeurt is uitzonderlijk. De meeste inleidingen beginnen om een uur of 8 en rond een uur of 4/5 heb je je kind in je armen en kun je naar huis of je blijft nog 1 nachtje. Ik ben ook met een ks bevallen onder totale narcose met flinke haast nadat ik al 3 kwartier geperst had maar mijn man mocht daar ruim 13 jaar geleden gewoon bij zijn. Ik snap niet waarom jij er niet bij mocht zijn. Ik heb een week zkh gehad met een kind wat niet goed kon drinken door de narcose, heel veel problemen gehad met de borstvoeding, en een flinke herstelperiode. Mijn tweede bevalling was normaal van een kind van bijna 9 pond en die verliep zo soepel, ik was meteen weer op de been en voelde me veel en veel beter. Geen uitgebreide herstelperiode ofzo en kind lag ook na 10 min al aan de borst te drinken.
jodyenboyke
11 jaar geleden
De antwoorden hier onder geven aan, waarom niet zo maar voor een keizersnede wordt gekozen. Ik voel erg mee met jullie, ik heb dan wel geen keizersnede gehad maar een vreselijke bevalling waarbij het niet veel gescheelt had dat mijn zoon het niet overleeft had. Baby in couveuse met veel aan de bevalling gerelateerde problemen, ik moest zelf uiteindelijk ook blijven en zo wel mijn zoon en ik hadden last van een " geboortetrauma". Voor mijzelf heeft het een jaar geduurd voordat ik het enigzins verwerkt had. Probeer nu te genieten van jullie nieuwe gezin en praat veel met elkaar wat er allemaal gebeurd is, veel van de gebeurtenissen zullen langs jouw vrouw heen gegaan zijn. Veel sterkte voor jullie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Sarakim, wat afschuwelijk voor jullie alledrie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je boos bent (ik heb vrijwel hetzelfde meegemaakt).
Je hebt de redenen bij de antwoorden kunnen lezen; achteraf kan je je eigenlijk pas afvragen, dat het misschien ook wel even anders had gekund....
Klein adviesje: laat deze eerste dagen-weken-maanden, die heel belangrijk zijn voor jullie alledrie en zeer zeker ook voor jullie baby, alsjeblieft niet kapot maken door boosheid. Dit is gelukkig allemaal verleden tijd.
Verwerk het met je vrouw samen in alle rust.
Gefeliciteerd met de kleine! Mooi Jodyenboyke, dat je schrijft met elkaar te praten, omdat veel langs haar heen gegaan zal zijn. Helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vervelend dat het zo gelopen is.
achteraf weet je altijd meer dan op het moment zélf.
als het inleiden goed en vlot was verlopen, had je er ws heel anders tegenaan gekeken.
misschien raadzaam om de nacontrole te doen met de desbetreffende gyn en nog eens duidelijk doorspreken waarom ze welke keuzes gemaakt hebben.
dat kan vaak verhelderend werken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ontzettend rot dat het zo gelopen is! Ik heb een spoedkeizersnee, een ingeleid en een natuurlijke bevalling gehad. Inleiden duurde lang, maar was uiteindelijk ver te verkiezen boven de keizersnee. Het is inderdaad een 'flinke jaap' en het duurt best even voor je daar weer bovenop komt. Ik schat, dat als tevoren duidelijk was geworden dat het bij jullie zo'n toestand zou worden, er meteen voor een keizersnee gekozen zou zijn.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Wendy: wat hebben wij veel overeenkomsten....>zoon-autisme. Ik was trouwens blij dat mijn moeder ook nog de hele tijd bij de bevalling was, want ook mijn man was de helft kwijt!
Gonzo: goed idee om te vragen dat de nacontrole bij de verantwoordelijk gyn. is. Ik kreeg een van de ass. gyn die erbij was geweest en die zag niet waar ik nu allemaal mee worstelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodyenboyke: het is heel heftig allemaal hè. Ik ga verder niet in op mijn bevalling (1-malig), is genoeg zo ;-) En inderdaad: onze autiboys! ;-)
Ik heb ook een gesprek aangevraagd (2 zelfs!) na een paar weken bij de gynaecoloog en ergens bij een antwoord hieronder raad ik dat zeker ook vraagsteller aan. Het heeft mij toen enorm geholpen, omdat ik vele vragen had, informatie kreeg en mijn intense boosheid kon uiten.

Antwoorden (4)

Elke operatie van de buik, waarbij de buikholte dus geopend wordt, heeft best wel risico's. Een infectie in de buikholte kan vrij snel erg gevaarlijk worden. Vandaar dat ze het kindje het liefst door het natuurlijke geboortekanaal willen halen. Bij een kindje in stuitligging is de kans zo klein dat dit lukt, dat ze dan wel direct overgaan tot een keizersnede.

Spijtig te horen dat het voor je vriendin zo'n vervelende ervaring was. Ik hoop voor haar dat het een volgende keer beter gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel ; omdat een keizersnee een dermate grote operatie is, met de daarbij behorende risico's voor moeder en kind, dat ze dat alleen maar doen als het strikt noodzakelijk is. Daarnaast herstel je van een natuurlijke bevalling vele malen sneller dan van een keizersnee. Mensen onderschatten de risico's van een operatie en de bijbehorende narcose / verdoving nogal eens, maar het is beslist geen kattepis.

Daarom wordt - zeker in Nederland - een keizersnee alleen uitgevoerd als het echt niet anders kan, er spoed geboden is of een normale bevalling bij voorbaat uitgesloten is. Uit veiligheidsoverwegingen bij moeder en kind.

Ook kinderen die in een stuit liggen, zullen ze overigens in eerste instantie gewoon geboren laten worden; die worden nooit zomaar per definitie 'gehaald', hooguit wanneer de moeder bij een eerdere stuitbevalling problemen heeft gehad die een tweede keer te verwachten en niet te voorkomen zijn.

Dit is dan een klassiek 'horrorverhaal' van de dubbele bevalling waarvan ik er ook in mijn omgeving een aantal ken, maar gelukkig komt dat vrij zelden voor. En ja, achteraf was het in dit specifieke geval wellicht handig geweest om meteen te besluiten tot een keizersnee. Maar achteraf kijk je een koe in de kont, zeggen ze dan in Noord-Holland. Op het moment zelf bleef ongetwijfeld de keizersnee nog een laatste redmiddel als het echt niet anders ging, en dat is dus ook precies hoe het gegaan is. Niet leuk, wel logisch.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Ik kan je overigens echte horror-verhalen vertellen van gevallen waarbij wel voor een keizersnee gekozen met alle complicaties van dien, maar als je ooit nog een tweede kin wilt , kan ik je die beter besparen. Maar neem van mij maar aan - ondanks dat ik zelf twee keizersneden glansrijk doorstaan heb - dat het geen kwestie is van 'effe makkelijk een kindje halen'. )

Kosten spelen voor een gynaecoloog overigens bij die keuze NOOIT een rol.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog wat interessante bronnen voor je gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Het heeft bij mijn moeder echt maanden geduurd voordat ze helemaal hersteld was.
Het is echt een zware ingreep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Marleen, mijn eerst lag in een stuit in 1999 en toen begon je gewoon aan een bevalling maar een paar jaar later werd bekend dat een stuitbevalling toch teveel risico's gaf en kreeg je als moeder de keuze: meteen een ks of eerst zelf proberen maar de artsen hadden het niet meer zelf voor het zeggen dat je gewoon MOET beginnen met een bevalling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Marleen! + De risico's van een keizersnee worden vaak gebagatelliseerd, maar het is zonder meer een risicovolle ingreep waarbij een orgaan (de baarmoeder) dat op dat moment enorm doorbloed is, en dus gigantisch zal bloeden, opengesneden wordt, samen met de buikwand.
Nee, vergis je niet! Hoe vervelend dan ook de ervaring was, moet je écht ervan uit gaan dat de artsen naar eer en geweten hebben gewerkt.
Een keizersnee is, en moet blijven, de laatste middel wat ingezet wordt om een kind eruit te halen. Mijn advies: lees nog eens goed alle antwoorden, denk nog eens over na, kijk even naar je kind, en vergeet daarna snel de traumatische kanten van deze ervaring zodat je je kan focussen op de moeder en je kind. Proficiaat en geniet ervan!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle ; klopt, bij een stuitligging gaan ze bij een groot kind inderdaad niet eens proberen. Evenals dwarsliggers ; die worden standaard gehaald omdat de kans dat een natuurlijke bevalling probleemloos gaat, minimaal is.
Maar mijn zusje heeft bijvoorbeeld bij de eerste (stuit, klein kind) een 'dubbele bevalling; gehad (alsnog een keizersnee) maar de tweeling daarna (1 stuit, 1 goed om) zijn weer normaal geboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zijn in Nederland de standaard antwoorden. Dat het een grote operatie is.Maar in een land zoals Duitsland heb je gewoon de keus of je natuurlijk wilt bevallen of dat je liever een keizersnee wilt. Waarom daar dan wel en niet hier?. Die operatie blijft om welk land het ook gaat toch net zo,n groot risico? Wij hebben echt de indruk gekregen dat ten koste van alles het kind perse natuurlijk geboren moest worden. Hoe de moeder en baby er ook aan toe waren na die tijd deed er niet toe. Dat moeder zwaar gehavend was en de baby blauw van de benauwdheid geboren werd dat leek voor hun slechts bijzaak . Het ging hun erom dat de bevalling toch tegen willens en wetens in via de natuurlijke manier moest. Wij hebben daar een hele nare herinnering aan over gehouden. Helemaal ook omdat de vrouw naast haar direct geholpen werd vanwege een stuit. En dus dat hele horror traject niet in hoefde. We zijn niet jaloers maar ergens vinden we wel dat dit bij ons ook niet had hoeven te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duitsland ?? ECHT niet ! Wel : Amerika. Met alle complicaties van dien trouwens, maar artsen kunnen daar ZO zwaar aangeklaagd worden als een kind iets oploopt als gevolg van complicaties bij een moeilijke bevalling, dat ze liever het leven van moeder en kind in de waagschaal gooien om uit de handen van de schadeclaim-hysterie te blijven.
Na een zware operatie is de arts namelijk minder rechtstreeks aanspreekbaar op 'statistisch aceptabele' complicaties en risico's. Ook : China. (Medisch prestige) Zie bijvoorbeeld - naast de bronnen die ik al heb opgegeven - :
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-26/archief-6/Tijdschriftartikel/71932/WHO-waarschuwt-opnieuw-voor-onnodige-keizersnede.htm
http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_10/nummer_2/nieuwsbericht_72/keizersnede_moeder_twee_keer_zoveel_kans_op_overlijden.html
http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-media/Artikel/109220/Artsen-geen-keizersnede-op-bestelling.htm Affijn, de lijst is eindeloos. Zo gek doen we het in Nederland echt nog helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens heb je in zoverre gelijk, dat vermoedelijk zelfs de hele INLEIDING niet had gehoeven, omdat de moeder en kind er duidelijk nog niet klaar voor waren.
Dikke kans dat ze na nog eens een, twee of drie weken wachten - dat kan makkelijk, met goede controle - alsnog spontaan en natuurlijk was bevallen, met NOG minder blijvende effecten op moeder en kind. De bevalling moet niet 'tegen willens en wetens in' op de natuurlijke manier, maar omdat dat gewoon de beste keus is. En dat blijkt uit alle statistieken ; lees alle bronnen die ik genoemd heb - en de honderden andere - er maar eens op na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sarakim: misschien is het een idee om een gesprek aan te vragen met de gynaecoloog en bespreek alles. Dat heb ik ook gedaan en dat heeft voor mij erg goed gewerkt. Niet alleen de uitleg die ik heb gekregen, maar ook het uiten van mijn twijfels, vragen èn boosheid bij de persoon, die ervoor verantwoordelijk was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip WendyH, al was het al maar om te snappen waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.
Naast het verhoogde risico bij een keizersnee, speelt ook mee dat er opeens een operatiekamer moet worden ingepland, en moeten ook een anesthesist en ander personeel beschikbaar zijn. Naast de extra kosten, zoals je zelf al opmerkte, kost het ook veel extra organisatie.
In een aantal gevallen (ik heb geen idee hoeveel dat is op jaarbasis) zal inleiden zijn werk doen, maar soms moet toch worden besloten worden tot een keizersnee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een overtijd zwangerschap inleiden gaat in meer dan 90 % van de gevallen goed. Onnodig een keizersnee uitvoeren zou dus 9 van de 10 keer overbodig zijn.
Ik denk dat een moederlichaam het beste herstelt na een spontane geboorte en dat ïnleiden"dan een hulpmiddel is.
Alsnog gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje en dat al dat nare jullie er niet van weer houdt om heel veel van haar te genieten.