waarom leiden ze een bevalling liever in dan dat ze een keizersnee doen?

Ik snap dat niet zo goed. Mijn vriendin was een week overtijd en in niks leek het erop dat de baby geboren zou worden. Mijn vriendin en ik stelden voor om de baby dan een week later dan maar te halen.maar dat mocht niet nee ze zou worden ingeleid. En wel de dag na ons laatste bezoek. Dus we melden ons op de afgesproken tijd en hup infuus ,gel en van alles kwam er aan te pas en na 2 dagen was het dan eindelijk zover dat er weeën kwamen. Helaas voor mijn vriendin schoot het toen nog niet op want het duurde weer twee dagen toen ze eindelijk pers weeën, kreeg. Toen kreeg ze ook eindelijk een ruggenprik want inmiddels verging ze van de pijn. Maar na weet ik veel hoe lang proberen lukte het nog niet om de baby eruit te krijgen. En toen het na een mislukte vacuüm'poging nog niet lukte kreeg ze pas een keizersnee. Alleen mocht ik niet bij de geboorte zijn omdat ze onder narcose moest. Ik ben nu eigenlijk best kwaad want die keizersnee had ook meteen gekund toch? Waarom kan het wel in een keer bij een stuit? Ik heb de geboorte van mijn kind gemist en mijn vriendin is volledig kapot nog van de nare ervaring. Waarom was inleiden nou eerst nodig? Ik heb al horen zeggen dat het een geld kwestie is En dat het daarom zo min mogelijk keizersnedes willen doen . Maar op deze manier word het er toch ook niet veel goedkoper op?
En uit veiligheidsoverweging voor het kind, dat gaat er bij mij niet in want een stuit kind kan ook direct gehaald worden.En die loopt net zoveel risico.

Weet jij het antwoord?

/2500

Elke operatie van de buik, waarbij de buikholte dus geopend wordt, heeft best wel risico's. Een infectie in de buikholte kan vrij snel erg gevaarlijk worden. Vandaar dat ze het kindje het liefst door het natuurlijke geboortekanaal willen halen. Bij een kindje in stuitligging is de kans zo klein dat dit lukt, dat ze dan wel direct overgaan tot een keizersnede. Spijtig te horen dat het voor je vriendin zo'n vervelende ervaring was. Ik hoop voor haar dat het een volgende keer beter gaat.

Simpel ; omdat een keizersnee een dermate grote operatie is, met de daarbij behorende risico's voor moeder en kind, dat ze dat alleen maar doen als het strikt noodzakelijk is. Daarnaast herstel je van een natuurlijke bevalling vele malen sneller dan van een keizersnee. Mensen onderschatten de risico's van een operatie en de bijbehorende narcose / verdoving nogal eens, maar het is beslist geen kattepis. Daarom wordt - zeker in Nederland - een keizersnee alleen uitgevoerd als het echt niet anders kan, er spoed geboden is of een normale bevalling bij voorbaat uitgesloten is. Uit veiligheidsoverwegingen bij moeder en kind. Ook kinderen die in een stuit liggen, zullen ze overigens in eerste instantie gewoon geboren laten worden; die worden nooit zomaar per definitie 'gehaald', hooguit wanneer de moeder bij een eerdere stuitbevalling problemen heeft gehad die een tweede keer te verwachten en niet te voorkomen zijn. Dit is dan een klassiek 'horrorverhaal' van de dubbele bevalling waarvan ik er ook in mijn omgeving een aantal ken, maar gelukkig komt dat vrij zelden voor. En ja, achteraf was het in dit specifieke geval wellicht handig geweest om meteen te besluiten tot een keizersnee. Maar achteraf kijk je een koe in de kont, zeggen ze dan in Noord-Holland. Op het moment zelf bleef ongetwijfeld de keizersnee nog een laatste redmiddel als het echt niet anders ging, en dat is dus ook precies hoe het gegaan is. Niet leuk, wel logisch. Toegevoegd na 2 minuten: (Ik kan je overigens echte horror-verhalen vertellen van gevallen waarbij wel voor een keizersnee gekozen met alle complicaties van dien, maar als je ooit nog een tweede kin wilt , kan ik je die beter besparen. Maar neem van mij maar aan - ondanks dat ik zelf twee keizersneden glansrijk doorstaan heb - dat het geen kwestie is van 'effe makkelijk een kindje halen'. ) Kosten spelen voor een gynaecoloog overigens bij die keuze NOOIT een rol. Toegevoegd na 14 minuten: Nog wat interessante bronnen voor je gevonden.

Bronnen:
http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/Bev...
http://www.ingelicht.be/complicaties-keizersnede
http://www.verloskundigen.org/html/sub3/ke...
vorige.nrc.nl/wetenschap/article1857624.ec...

Naast het verhoogde risico bij een keizersnee, speelt ook mee dat er opeens een operatiekamer moet worden ingepland, en moeten ook een anesthesist en ander personeel beschikbaar zijn. Naast de extra kosten, zoals je zelf al opmerkte, kost het ook veel extra organisatie. In een aantal gevallen (ik heb geen idee hoeveel dat is op jaarbasis) zal inleiden zijn werk doen, maar soms moet toch worden besloten worden tot een keizersnee.

Ik denk dat een moederlichaam het beste herstelt na een spontane geboorte en dat ïnleiden"dan een hulpmiddel is. Alsnog gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje en dat al dat nare jullie er niet van weer houdt om heel veel van haar te genieten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100