Kun je onbewust een bevalling tegenhouden?

Mijn zus is uitgeteld van haar tweede kindje
Het kind is heel groot
Geschat wordt dat ze wel tien pond gaat wegen
Ik denk dat mijn zus erg bang is nu om gewoon te bevallen
Kan het zo zijn dat ze onbewust haar bevalling tegenhoud?
Haar zoontje woog ook zo veel en werd een keizersnede
Wat kunnen we doen om haar gerust te stellen?
Er branden al kaarsjes
Alle antwoorden welkom
(ook de altenatieve antwoorden!)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

emoties vanuit het onderbewustzijn, hebben altijd invloed op ons gestel. Dus ook op het ongeboren kindje. Of de gedachte "angst houdt alles tegen" ook hier geldt...wie zal het zeggen alhoewel ik geloof dat wanneer mama bang is, het kindje ook een angst ervaart. Of dat invloed heeft op de bevalling tegen te houden, betwijfel ik een beetje omdat het kindje bepaalt wanneer de bevalling begint door een samenspel van de hormonen. Toch zijn er verhalen bekend waarin de baby later of eerder kwam omdat de moeder iets ingrijpend meemaakte, daaruit zou je kunnen concluderen dat het stresshormoon invloed heeft. Ze krijgt een mooi wondertje, misschien kan ze vanaf nu lichtjes mediteren en visualiseren hoe ze de bevalling zou willen hebben. Dit kan je samen met je zus doen, maar dat kan ze ook met haar partner doen. Neemt niet weg dat bevallen hoe dan ook pijn doet. Er bestaan programma's om, vlak voor de bevalling, in contact te komen met je ongeboren kindje. Dat kan rustgevend werken voor allebei zodat de bevalling als minder angstig ervaren kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als iets onbewust is, dan weet je het niet... dus zou het wel en niet kunnen. Kan er (nog) geen onderzoeken van vinden, maar zoek nog even verder en zal dat bij mijn antwoord plaatsen als ik erachter ben.
Ik heb dit zelf aan mijn gynaecoloog gevraagd destijds, omdat ik heel erg bang was en mijn zoon inmiddels 2 weken overtijd was en geen enkele aanstalten maakte om het daglicht te gaan zien ;-)
Hij (gynaecoloog) zei, dat dit zeker mogelijk was, maar uiteraard beperkt, want het kind moet en komt eruit, desnoods met een keizersnede.
Als je zus heel bang is, dan kan je er niks aan doen denk ik. Ze zal er toch doorheen moeten en ook doorheen gaan. Het is niet anders.

Toegevoegd na 41 minuten:
Nou ja zeg: onderstaand artikel op NU.nl van vandaag!!

http://www.nu.nl/wetenschap/2657008/psychische-toestand-vrouw-heeft-invloed-geboorte.html

Geen zekerheid dus, maar wel opvallend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik kon niks vinden op het www
Hoop jij wel ;-)
Kan me herinneren dat ik ook wel bang was
Maar toen het eenmaal begon niet meer
Maar mijn kinderen waren ook nie zo groot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn vraag bewerkt.
Grappig dat dit artikel vandaag is geplaatst ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel heel toevallig idd!
Ik zoek het op en stuur het door bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Adrenaline, of wel angst en stress, kunnen een bevalling even uitstellen (een moeder moet zich veilig voelen) maar niet dagen- of zelfs wekenlang ; hooguit enkele uren. En het maakt de bevalling niet makkelijker.

Wellicht is het een geruststelling voor haar te weten dat een tweede bevalling vaak makkelijker gaat dan de eerste (en dat een groot kind beslist niet altijd moeilijker ter wereld komt dan een kleintje !) , maarja, als het vorige keer een keizersnee is geworden, is ze lichamelijk natuurlijk niet 'ingelopen' op een normale vaginale bevalling.

Uiteindelijk kan ze haar angst het beste bespreken met de verloskundige of arts die de zwangerschap en bevalling begeleidt. Vanwege de vorige keizersnee zal ze vermoedelijk in het ziekenhuis moeten bevallen, en dat beperkt het aantal opties voor een alternatieve bevalling natuurlijk aanzienlijk.

Je zet er niet bij wat de vorige keer de reden voor de keizersnee was, en of dat daadwerkelijk het formaat van de baby was. In dat geval kan e zich vermoedelijk het best voorbereiden op weer een keizersnee. Maar ook dat zal de verloskundige of gynaecoloog haar al wel verteld hebben. En twee keizersnedes is echt geen enkel probleem meer tegenwoordig.