Als je pco hebt, hoe groot is dan de.kans op natuurlijke zwangerschap?

Toegevoegd na 27 minuten:
En hoe kunnen we die kans vergroten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

De vruchtbaarheid is verminderd, maar de kans is niet afwezig. Een percentage geven is moeilijk, omdat het van mens tot mens verschilt. Echter, hoe langer de kwaal duurt, hoe moeilijker het wordt om zwanger te worden, dus wordt over het algemeen geadviseerd niet te lang te wachten met een eventuele zwangerschap.

Vaak is er behandeling nodig om de kans op zwangerschap te vergroten, van tabletten of tot kunstmatige bevruchtingsmethoden.

Maar afvallen (gewichtsafname) schijnt over het algemeen het beste en meeste resultaat te hebben ; vaak verdwijnt de PCO dan zelfs vrijwel helemaal.

Toegevoegd na 25 minuten:
De enige manier waarop je ZELF de kans op zeangershap kunt vergroten, zonder medische hulp, is zo veel mogelijk afvallen. Mits er uiteraard sprake is van overgewicht, wat wel heel vaak maar lang niet altijd de oorzaak is van polyysteus ovarium syndroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is je menstruatie regelmatig teruggekomen : Want dat betekent dat je eisprong weer werkt, en dat maakt je kansen op zwangerschap eigenlijk net zo groot als bij iemand zonder PCO . En anders wordt het vrees ik toch dokteren....:(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ben je daarmee al naar een gynaecoloog geweest ?Hoe lang zit je al op een goed gewicht ? Herstel heeft natuurlijk wel tijd nodig.
Bij PCOS komt meer dan gemiddeld een schildklierprobleem voor. Derhalve is het aan te raden de schildklierfunctie te laten beoordelen.
Dat kan door middel van een bloedtest. Dan worden TSH en FT4 bepaald. De TSH hoort normaal binnen de grenzen van 0.4/4 te zitten.

MAAR voor een zwangerschap, zeker met PCOS!!! is de bovengrens 2.5!!!! Dat wil zeggen dat de TSH dus eigenlijk nog in de normaalwaarden is.
Belangrijke informatie, die lang niet bij iedere arts en ook gynaecoloog bekend is!

Dit is niet helemaal het antwoord op je vraag. Maar, ik kan je wel verwijzen naar de patièntenvereniging Freya, goede website! Zie link hieronder.

Verder voeg ik nog een link toe van een arts, endocrinoloog, die in Belgie veel onderzoek doet naar vruchtbaarheidsstoornissen ook PCOS! en de schildklier.

Uit artikel, zie tweede link, een stukje geplukt

´De resultaten van de eerste studie tonen aan dat vrouwen met endometriose en PCOS aanmerkelijk vaker (ongeveer 95%) antistoffen tegen de schildklier hebben dan vruchtbare vrouwen van dezelfde leeftijd. Dit wijst erop dat vrouwen met deze specifieke reden van onvruchtbaarheid, bijzondere aandacht verdienen voor en tijdens de zwangerschap wat betreft hun schildklierwerking. ´