Kan de navelstreng spontaan 'breken' na de bevalling ?

Wat gebeurt er bij de mens als de navelstreng niet doorgeknipt wordt? Scheurt hij dan los van de placenta?

Bij sommige andere zoogdieren (bv. koe, paard, olifant) wordt de navelstreng toch ook niet doorgebeten, dacht ik.

Reden waarom het me bezig houdt:
als mensen in het toilet bevallen, is het dan mogelijk dat ze het kind achterlaten zonder eerst manueel de navelstreng door te snijden?

(Of moeten ze daarvoor wachten tot de placenta uitgestoten is?)

Toegevoegd na 2 dagen:
Je leest soms verhalen waarbij moeders bevallen op het toilet (al dan niet bewust) en hun kind daar achterlaten.
Moeten zij dan minstens "gereedschap" hebben om de navelstreng door te knippen?

Of ze moeten wachten tot de placenta ook uitgestoten is. Je hoort echter nooit zeggen dat er een baby is gevonden waar de placenta nog aan vast hangt. Of wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

De navelstreng is een serie bloedvaten in gelei-achtig weefsel die van de placenta naar de baby lopen. Na de bevalling stopt op een gegeven moment de bloedstroom door deze aderen, en zou je dan helemaal niets doen, dan breekt de placenta er vanzelf af. Maar eigenlijk gebeurt dat vrijwel nooit.

De meeste dieren echter, OOK planteneters !! zoals koeien, paarden en schapen eten na de bevalling de placenta /nageboorte / moederkoek op, waarbij deze dus vanzelf van de navelstreng loskomt. Niet alleen bevat die uitstekende voedingsstoffen voor de moeder, maar ook zorg je er zo voor dat de geur ervan geen roofdieren aantrekt.

Eigenlijk zijn mensen de enige die dit waardevolle orgaan zomaar weggooien. Al is het tegenwoordig wel gebruikelijk(er) de navelstreng pas door te knippen als de navelstreng is uitgeklopt en er geen bloed meer doorheen stroomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor het tweede -nogal hypothetische- deel van je vraag : de bevalling is pas volledig als ook de nageboorte er uit is. De navelstreng is zeker genoeg om er eventueel een kind aan te kunnen 'dragen' als de placenta nog goed vast zit, maar het lijkt me aan te bevelen bij opstaan het kind toch wat te ondersteunen. Anders krijg je gegarandeerd ongelukken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Vervolg na toevoeging zie reacties 'antwoord wordt te lang .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging :
Misschien zou je de verhalen eens helemaal moeten lezen, of je iets meer verdiepen in hoe een bevalling precies in zijn werk gaat. Want volgens mij heb je een klein beetje erg levendige verbeelding, die niet helemaal strookt met de werkelijkheid. Moeders die hun kind op een toilet achterlaten, zijn dat kind niet ongemerkt of per ongeluk 'verloren'- voor zover je al per ongeluk iets kunt verliezen dat eigenlijk net effe groter is dan de uitgang. Deze vrouwen - vaak jonge meisjes met GROTE problemen, die zich van het -vaak reeds geboren- kind ontdoen en het ergens te vondeling leggen op een plaats waar het achterlaten niet opvalt en anoniem kan gebeuren, maar het kind vermoedelijk wel snel gevonden zal worden. Een (openbaar) toilet - niet per se de pot trouwens - voldoet uitstekend aan dat criterium. Vandaar dat vondelingen relatief vaak op een openbaar toilet (warenhuis, bioscoop, horeca) gevonden worden. Mocht de bevalling wel op het toilet plaats hebben gevonden (wat toch al snel enkele uren duurt in die uitermate oncomfortabele positie en vrijwel onmogelijk door niemand is opgemerkt, alleen al vanwege het gegeven dat het ook vrijwel onmogelijk is dat geluidloos te doen) dan zal dat inderdaad met placenta en al zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, ik ben zeer goed op de hoogte van een normale bevalling. Ik weet ook dat er meerdere case reports zijn van vrouwen die niet wisten dat ze zwanger waren (of het wel wisten, maar de persdrang verwarden met defecatiedrang op het moment van de eigenlijke bevalling en daardoor naar de wc gingen) en daardoor ongewild op toilet bevallen. Uiteraard hadden ze allemaal uren daaraan voorafgaand hevige buikpijn. Wat me echter bezighoudt (om een verhaal dat nogal dicht bij mijn persoonlijke leefwereld komt) zijn de verhalen waarbij een kind moedwillig achtergelaten wordt na een bevalling op het toilet. In het specifieke geval gaat trouwens om een erg prematuur kindje. In dat geval verloopt de bevalling echt wel een heel stuk vlotter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het inderdaad voorkomt dat vrouwen tot en met de bevalling niet weten dat ze zwanger zijn, is het een groot misverstand dat de bevalling van een prematuur kind makkelijk gaat alleen maar omdat het kleiner is. Daarbij vergeten mensen namelijk dat het lichaam er op dat moment nog helemaal niet klaar voor is, de zwaartekracht minder helpt en ook het kind zelf minder goed kan meewerken. Het is dus niet 'hoe kleiner hoe makkelijker' - wat bij een voldragen zwangerschap WEL verschil maakt, of je een vijfponder of een tienponder 'kwijt moet. Maar ook een prematuur kind verlies je niet per ongeluk. Zelfs een miskraam na een maand of drie - als het kind nog maar een paar centimeter is - gaat niet pijnloos. Bij gevallen waar het onverwacht ter wereld gekomen kind op het toilet wordt achtergelaten, gaat het in de regel inderdaad vaak om een pasgeboren kind inclusief nageboorte. Maar dat is echt heel zeldzaam. En wellicht heeft de moeder wel de tegenwoordigheid van geest de navelstreng door te nemen - wat met een klein nagelschaartje of zakmes prima wil, maar ook gewoon 'puur natuur' met je tanden) en de nageboorte weg te spoelen. Voor spontaan afbreken zo snel na de bevalling is de navelstreng gewoon te taai. Met het kind er uit en de placenta er nog in, loop je trouwens ook niet zomaar vrolijk het toilet uit. Afgezien van de bende die dat zou achterlaten, is dat echt nog een stukje van de bevalling. Die loopt nooit ongemerkt het gebouw weer uit....