Hoe weet je dat je zwanger bent als je een Mirena spiraaltje hebt?

Niet dat ik denk dat ik zwanger ben hoor, maar vroeg me dat ineens af. Ik heb wel een site gevonden waar van alles over Mirena staat http://www.anticonceptie.nl/spiraaltje/mirena/faq maar daar staat alleen wat je met het spiraaltje moet doen als je toch zwanger blijkt te zijn. Op forums lees ik dat ongesteldheid uitblijft bij sommigen maar die heb ik sowieso niet/nauwelijks meer door het spiraaltje. Krijg je nog wel de normale klachten (misselijk enzo) of vallen die ook weg (net als de menstruatie) door het spiraaltje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
123.5K

Antwoorden (3)

Niet bij elke vrouw valt de menstruatie weg en niet elke vrouw wordt misselijk dus ja het kan gebeuren dat je niet merkt dat je zwanger bent. De kans is overigens groter dat je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgt bij een spiraaltje (dan nestelt het eitje zich bijv in je eileider) en dat merk je overigens wel, dat heeft grote gevolgen.

Dus nee, dat weet je niet altijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja, sommige vrouwen herkennen het als ze al eerder zwanger zijn geweest (extreme vermoeidheid) of aan de extreem gespannen borsten maar als het je eerste zwangerschap is zul je dat niet direct aan een zwangerschap relateren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo iets gebeurd. Een spiraaltje is toch vrij betrouwbaar. Als je echt het vermoeden heb dat je zwanger ben dan zou je een zwangerschapstest kunnen kopen bij de kruitvat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mirena-spiraal onderdrukt inderdaad bij veel vrouwen de menstruatie. Mocht je onverhoopt toch zwanger raken (hoewel die kans wel HEEL klein is), dan zul je dat pas merken aan de secundaire zwangerschapstekenen, zoals gevoelige borsten , het dikker worden van de buik, gewichtstoename en dergelijke, hoewel die niet altijd het gevolg zijn van zwangerschap en ze ook niet bij elke zwangerschap optreden.

Het kan dus in theorie voorkomen dat je zwanger bent, zonder dat te weten (al kan dat ook met alle andere voorbehoedsmiddelen). Omdat het mirena-spiraal eigenlijk zowel pil als spiraal is, is die kans, nogmaals, minimaal. Vaak (relatief vaak, want zeldzaam) betreft het dan een zogenaamde buitenbaarmoederlijke zwangerschap, die je meestal opmerkt door extreme buikpijn die onmiddellijke medische zorg vereist.

Helaas zijn zwangerschapsverschijnselen geen wet van Meden en Perzen, en ben je nogal snel geneigd eventuele tekenen daarvan op iets anders te schuiven. Daar kun je eigenlijk niet zo veel aan doen, behalve letten op je lichaam en alert zijn voor signalen en openstaan voor de -kleine- mogelijkheid. Maar als je bij elke buikpijn of misselijkheid naar een zwangerschapstest grijpt, lijkt me dat ook niet de beste oplossing.

Wil je echt 100 % zekerheid dat je absoluut NIET zwanger kunt worden, dan is volledige onthouding van seks eigenlijk de enige manier, want zelfs sterilisatie geeft niet 100 % zekerheid. De Mirena komt daar het dichtst bij in de buurt.

(De enige echte zekerheid die je kunt krijgen, is als baarmoeder en/of eierstokken zijn verwijderd, maar dat wordt natuurlijk nooit gedaan als voorbehoedsmiddel)