Is er een medische reden waarom zwangerschappen na 42 weken versneld afgerond moeten worden?

En wat is de langst geregistreerde zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het record staat op 375 dagen.

Als de bevalling twee weken na de uitgerekende datum niet op gang is gekomen, spreken verloskundigen en artsen van overdragenheid. De medische term hiervoor is serotiniteit. Vijf tot tien procent van alle zwangerschappen duurt langer dan 42 weken.

Soms voldoet de placenta dan minder goed aan de
behoefte van het kind. De baby kan zo geleidelijk minder voeding krijgen.
De hoeveelheid vruchtwater wordt langzamerhand minder.
Vaker komt het voor dat er ontlasting van de baby in het vruchtwater komt.
En in zeldzame gevallen kan de baby te weinig zuurstof krijgen.

Als alle controles goed zijn en de zwangerschap geen andere problemen geeft, is het verantwoord om af te wachten tot de bevalling spontaan begint. Het advies is om dan tweemaal per week een CTG en een echo te maken. De harttonen en de hoeveelheid vruchtwater worden zo beoordeeld. Bij minder leven voelen, als er weinig vruchtwater is, of als de harttonen niet optimaal zijn, stelt de gynaecoloog vaak voor om de baby geboren te laten worden.
Amadea
11 jaar geleden
Een gemiddelde zwangerschap duurt 40 weken ; tussen de 38 en 42 weken is normaal 'op tijd' , maar ook zwangerschappen van 44 / 45 weken komen voor.

In de regel wordt er niet zo heel snel ingegrepen, maar na de 40 en zeker na de 42 weken wordt de vrouw wel vaker en nauwer gecontroleerd. Er kunnen legio redenen zijn de bevalling alsnog in te leiden, maar niet zelden is dat ook omdat de moeder het echt te zwaar begint te vinden, en het nooit kwaad kan nog redelijk fit, gezond en uitgerust aan het moederschap te beginnen. Dat is in het belang van moeder én kind.

Dat is dus niet zozeer een directe medische reden, maar wel een plausibele. Het gaat dan ook zelden om een kunstbevalling (keizersnee), maar veelal om weeenopwekkers of het strippen van de vliezen om de bevalling natuurlijk op gang te laten komen.

Alleen wanneer om welke reden dan ook de moeder of het kind het minder gaat doen (problemen met bloeddruk, voedselvoorziening, hartslag, coorbloeding etc) kunnen er daadwerkelijk medische redenen zijn om de zwangerschap te beeindigen, maar dat kan ook al veel eerder in de zwangerschap zijn, en heeft niet per se direct te maken met de zwangerschapsduur. Het is zeker niet 'standaard' na zoveel weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een 41+ week zwangerschap gehad en wou wachtten tot natuurlijke bevalling. De verloskundige heeft gezegd dat 1 op 100 baby's na week 42 doodgaan. Daarom moest ik elke dag naar CTG in de ziekenhuis om de toestand van de baby te controleren. Uiteindelijk ben ik op 41 +4 dagen opgegeven en was ingeleid omdat ik vind 1/100 toch een hoge kans. Als het zo ver is wil je de risico niet nemen.