hoe kan je erachter komen of iemand zwanger is maar wel ongesteld is?

een vriendin van mij denkt dat ze zwanger is omdat ze veel misselijk en moe is geen eetlust en dan ineens heel erg veel en ze heeft gevoelige borsten maar ze is wel ongesteld en ze wil het testen maar ik weet van mijn eigen vriendin dat die testen onbetrouwbaar zijn tijdens de menstruatie

hoe kan ik er toch achter komen of ze zwanger is ja of nee?!

Toegevoegd na 2 minuten:
ze is 17 en is bang voor haar ouders

Toegevoegd na 2 minuten:
ze is 17 en is bang voor haar ouders

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Testen zijn 'onbetrouwbaar' tijdens de menstruatie omdat het geen zin heeft om te testen tijdens de menstruatie. Als je ongesteld bent, kun je niet zwanger zijn.

Alleen bij hoge uitzondering komt het soms voor dat een vrouw toch min of meer regelmatig bloedverlies heeft tijdens haar zwangerschap. Wat vaker voorkomt, is dat bijvoorbeeld een innestelingsbloeding wordt aangezien voor een menstruatie. Dus je kunt niet zwanger zijn als je ongesteld bent, maar je kunt wel bloedverlies hebben terwijl je zwanger bent, en dat is niet altijd goed te onderscheiden van een menstruatie. Gewoon een test doen, dan heb je zekerheid.

Als je onbeschermde seks hebt gehad, loop je natuurlijk altijd kans om zwanger te worden. Mocht het gebeuren dat het condoom een keer knapt of dat zij de pil vergeet of bijvoorbeeld dat de pil niet betrouwbaar is door braken of diarree, vraag dan bij de apotheek of en wanneer het zinvol is om een morning-after pil te halen (zo snel mogelijk na de onbeschermde seks). Dat moet je een beetje zien als je laatste verdedigingslinie tegen dit soort stressmomenten. Maar daarnaast gebruik je natuurlijk gewoon condooms en/of de pil of andere anticonceptie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat haar naar haar huisarts gaan voor advies, niet alleen over de eventuele zwangerschap maar ook over de angst die ze voor haar ouders heeft. Dat is een veilige plek. De huisarts heeft een beroepsgeheim en zal de ouders dus nooit in kennis stellen van het bezoek van je vriendin. Huisartsen brengen nooit consulten in rekening aan patiënten, dat regelen ze rechtstreeks met de verzekeraar. Bovendien zijn kinderen tot 18 jaar gratis verzekerd, dus haar ouders zullen geen rekening krijgen. Laat haar dit voor de zekerheid nog even met de huisarts of de assistent bespreken.
Ik heb trouwens mijn twijfels over die bewering dat zwangerschapstests onbetrouwbaar zouden zijn als de vrouw toch ongesteld lijkt te zijn. De test meet zwangerschapshormonen en als je vriendin zwanger is zullen die voldoende aanwezig zijn om gemeten te kunnen worden. Eventueel doe je twee keer een test; dat zal dan toch ruim voldoende moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zwangerschapstest is inderdaad niet onbetrouwbaar door bloedverlies, maar wel als er te vroeg getest wordt. De zwangerschapstesten van tegenwoordig zijn echter zo gevoelig dat de testen zeer betrouwbaar zijn. Bloedverlies bij een prille zwangerschap komt vaak voor in de eerste drie maanden van de zwangerschap, daarna minder vaak. Ongesteld worden en zwanger zijn komt voor, maar is wel zeldzaam. Behalve als je vriendin de pil slikt, die kan voor onttrekkingsbloedingen blijven zorgen. Dat lijkt op ongesteld zijn. Is een zwangerschap niet gewenst, ga dan langs de huisarts of test zelf met een zwangerschapstest.