Kun je anno 2009 nog per ongeluk zwanger raken?

Een stel wat ik ken, kwam er naar 3 maand achter dat ze zwanger was. Ze slikte gewoon maaaanden de pil achter elkaar zonder stopweek. Ze was wel eens misselijk maar ach... en ze had ook wel zere borsten maar ja...
Ze was ziek geweest, had diaree gehad. Ik vind het zeer dom, gezien hun leef/woonsituatie. Er zijn tig voorbehoedsmiddelen of de morningafterpil (die je langer dan de "morning after" kunt gebruiken). Ik heb het hier niet over de 1% uitzondering dat de pil gewoon niet werkt maar meer over het onzorgvuldig gebruik van de pil (of condoom...) en niet weten wat de consequenties zijn van het niet volgen van de "pilregels".

Ben ik nou de enige die vind dat je eigenlijk niet meer per ongeluk zwanger kunt raken (uitgezonderd dus die ene procent)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (15)

Nou ja, om de ene of andere reden is het dus toch gebeurd. Het feit blijft natuurlijk die ene %, plus het eventuele onzorgvuldig omgaan met voorbehoedsmiddelen, en zolang die kansen dat het dus toch gebeurd er blijven, "kan" je in welk jaar dan ook altijd per ongeluk zwanger raken.

Wel is er anno 2009 natuurlijk ontzettend veel tegen te doen, dus zal het wellicht minder snel kunnen gebeuren.
Maar hoeveel mensen met al het advies doen dat je om de oren geslagen wordt, is natuurlijk maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, ik denk ook zo, maar wij zijn niet alleen Sasha en voor die anderen wil ik niet instaan... Ik heb een documentaire gezien waarbij een jonge vrouw niet wist dat ze zwanger was, tot dat ze naar de wc ging en daar op het toilet volkomen onverwacht en tot haar grote verbazing een kind baarde... Het gebeurt kennelijk toch veel vaker dan je verwacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sasha;

Als je zoals de vrouw in het voorbeeld alle signalen consequent blijft negeren en de pil ook niet volgens voorschrift gebruikt kun je dat inderdaad eigenlijk niet meer 'per ongeluk zwanger' noemen, dus wat mij betreft ook nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die lage percentages die je noemt, zijn getallen van de fabrikanten en gelden alleen onder de meest ideale omstandigheden.
Zo wordt vooral het condoom zwáár overschat - in de _praktijk_ (dus dan heb ik 't _niet_ over de theorie) zijn condooms _niet_ betrouwbaar (meestal gaat 't mis door verkeerd gebruik: scheurtjes door nagels, etc, etc).
Geloof die percentages niet. Verder: hoe kan je uberhaupt nagaan of je nu wel of niet bij die 1% (of meer) hoort? Dan kan je niet! Je mag niet beweren dat er onvoorzichtig gehandeld is als iemand toch zwanger is. Want ook 1% kans is 1% kans.

Mijn conclusie is: als je toch seks hebt, moet je bereid zijn de consequenties te aanvaarden. Dus: óf 't kind opvoeden, óf bereid zijn om abortus te plegen. Persoonlijk ben ik van dat laatste geen voorstander, anders dan bijv. bij een verkrachting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is de keuze van abortus er een van de ouders en niet een van wat andere mensen van de omstandigheden vinden. Verder vind ik dit een goed antwoord, dus een +.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zei ik ook: persoonlijk :).
Er over debatteren heeft ook geen zin - dit is typisch een punt waar men 't nooit over eens zal worden ;).
Wat zie je als 'per ongeluk' zwanger raken?

Je kunt dronken zijn en 'per ongeluk' vergeten een voorbehoedsel middel te vergeten.
Je kunt de pil gebruiken en deze 1 keer per ongeluk vergeten.
Je kunt een condoom gebruik wat per ongeluk scheurt, afglijdt of op een andere manier niet werkt.
Je kunt een spiraaltje hebben en alsnog per ongeluk zwanger worden.

Maar uit jou vraag begrijp ik dat je bedoelt kun je per ongeluk toch een zwangerschap doorzetten, met het oog op de morning after pil.

Hierbij ga je ervan uit dat iedereen binnen 3 dagen weet dat ze zwanger zijn. Maar de meeste mensen zijn struisvogels, ze steken liever hun kop in het zand dan over de gevolgen na te denken. En 'het zal wel goed gaan' is een stuk makkelijker dan naar de dokter/apotheek gaan voor zo'n pil.

Naar mijn mening, ja absoluut je kunt zwanger raken per ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je het zo mag stellen.

Een lichamelijk ongemak kan de werking dusdanig beïnvloeden dat je toch voor een verrassing komt te staan. Zij heeft er waarschijnlijk op dat moment er niet bij stilgestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn soms weleens in de war met het nemen van medicijnen/ de pil
Het tijdstip van inname bij laaggedoseerde vormen van de pil is nogal belangrijk, daar zit maar weinig speling in.
Soms hebben mensen wat gedronken en dan pret gehad.
De dag daarna kun je door een combinatie van pretactiviteiten weleens een verminderd besef hebben van
hoe nauw dingen soms steken.
Je kunt vanuit dat subjectieve licht bezien dus wel degelijk
per ongeluk zwanger raken, in objectieve zin is dat echter
veel moeilijker.
Mensen overschatten vaak hun zelfdicipline en noemen de gevolgen dan "per ongeluk".
Ook hebben veel middelen invloed op de werkingduur van de PIL, veel mensen zijn hier onbekend mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet of jij de enige bent, vast niet hoor, maar ik ben het zwaar met sonja en de 2 na haar reactie eens!! ik denk in dit geval dat jij je meer zorgen maakt dan dat stelletje waar jij het over hebt.. gezien hun woonsituatie wat jij verder niet beschrijft neem ik aan dat het niet op zijn best is, maar er net als miljoenen anderen er vast wel uitkomen.. PER ONGELUK zie ik als ment to be in dit geval, want ze kwam er na 3 maanden pas achter! IK persoonlijk vind dat men, ANNO 2009, te makkelijk denkt over abortus.. oh pil vergeten, te laat voor de morning after, het komt me nu niet uit dan ff die aburtus, niet kunnen! denk eerder dat men daarover consequent moet zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze er na 3 maand achter kwam, was omdat er TOEN pas een belletje ging rinkelen. Tijdens haar zwangerschap voelde ze wel dingen maar schoof het af op andere oorzaken. Ik vind dat zelf erg dom. Hoe ik over abortus denk, laat ik voor nu in het midden, omdat dat niet mijn vraag is. Maar bedankt voor je mening.
Alleen als je per ongeluk hebt gesekst....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het kan, gewoon door oppervlakkig met je lichaam om te gaan. En natuurlijk niet willen geloven dat het mogelijk is, waardoor je jezelf een aardig tijdje voor de gek kunt houden. Tot zelfs de hele 9 maanden aan toe.

Ik heb meegemaakt dat een meisje van 16 op SEH kwam met ernstige buikklachten. Doorgestuurd door de huisarts die dacht aan blinde darmonsteking. Na lichamelijk onderzoek door de arts kwamen ze erachter dat ze bezig was met bevallen. En de buikklachten dus weeën waren.
Het meisje wist niet dat ze zwanger was.
Ja, ze was de laatste tijd wat aangekomen. Maar ze woog al iets te zwaar en ze lette niet op haar dieet. Dus ze dacht dat het kwam door ongezond eten.
Ze is ook de hele zwangerschap gewoon ongesteld geweest. Dus ook daar geen aanwijzing.
Verder klinkt het zeer ongeloofwaardig dat ze niet kon weten dat ze zwanger was. Maar toch geloven we haar.

Enne die 1% uitzondering bestaat echt. Ik zelf verwekt terwijl mijn moeder voorbehoedsmiddelen (spiraaltje) gebruikte. Die is later door de huisarts nog gecontroleerd en hij werkte echt. Maar ja, ik ben eigenwijs en laat me niet snel tegenhouden door zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens. Ik denk dat je anno nu echt niet 'per ongeluk' zwanger kunt raken. En tegelijkertijd verbaast het me dat je het nog zoveel hoort. Het mogelijke gevolg van sex is gewoon een kind of een SOA. Beide gevolgen worden tegenwoordig zwaar onderschat. Het gaat voor velen om de bevrediging, het gevoel voor even, zonder al te veel 'gedoe' met voorbehoedsmiddelen. En er wordt veel te laks over de voorschriften van het gebruik van die voorbehoedsmiddelen gedaan. Overal wordt voorlichting over gegeven. En dus kun je je niet 'verschuilen' achter iets als verkeerd gebruik van.

Desalnietemin hoop ik dat al die ouders die 'per ongeluk' zwanger raken, heel erg gelukkig worden met hun kindje. Want het blijven wondertjes. En er zijn veel grotere problemen in deze wereld dan een kindje dat onverwachts komt. Ook dicht bij huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je anti-biotica slikt, kan de pil onbetrouwbaar worden. Niet alle mensen weten dit en het kan een risico vormen voor een eventuele zwangerschap.
Ook na overgeven en diarree kan de pil onbetrouwbaar worden.
Dit kunnen (voor pil sliksters) dus toch redenen zijn om per ongeluk zwanger te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk kan dat, door onvoorzichtigheid of het slordig omfgaan met voorbehoedsmiddelen. Het kan dan zeker je bedoeling niet zijn geweest zwanger te raken, dan heb je pech, of zoals je het ook zeggen kunt 'per ongeluk'.
Of ik het slim vindt, nou nee. Ze hadden beter moeten weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze de signalen niet herkent, dát snap ik wel. Als je nog nooit zwanger bent geweest heb je geen idee wat die signalen dan wel zouden moeten zijn. Iedereen is wel eens moe en misselijk, iedereen heeft wel eens pijnlijke borsten - en zo is er zoveel. Als je niet wéét dat je zwanger bent, zul je die signalen er nooit aan toeschrijven. Andersom is het net zo: als je denkt of vermoedt (of hoopt of vreest........) dat je zwanger bent, schrijf je alle signalen er juist wél aan toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf midden jaren negentig de hoofdprijs getrokken: zwanger met gebruik van condoom en daarna de morning-after pil (kans is ongeveer 1:50.000). Dus wat mij betreft: per ongeluk zwanger raken is mogelijk. De keuze of je dan een baby krijgt, is verhaal 2. Hoor ik nou ook bij jouw 1% ? Je snapt dat ik sindsdien fanatiek geloof dat ik ook nog wel 'n keer de postcodeloterij ga winnen!

Then again: nog maar 50 jaar geleden raakten alle vrouwen per ongeluk zwanger. Als je het spelletje meespeelt, kun je in de prijzen vallen.