vanaf wanneer is de pil betrouwbaar tegen zwangerschap, als je net begint met het slikken?

Of moet je deze eerst even (een paar maanden?) hebben geslikt voordat je beschermd bent tegen zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.9K

Het beste antwoord

Als je begint met slikken op de eerste dag van je menstruatie, ben je direct beschermd. Anders moet je minimaal zeven dagen wachten tot de pil 'veilig' is.

Kun je vinden in de bijsluiter van de pil.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog een citaat uit de patiëntenbrief van het Nederlands Huisartsengenootschap:

"Wanneer ben je tegen zwangerschap beschermd?

Wanneer je de pil op de juiste manier inneemt, is de kans op zwangerschap uiterst klein. Als je op de eerste dag van de menstruatie met je eerste pilstrip begint, ben je vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd. Wanneer je op een andere dag begint, ben je niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat je de pil slikt ook nog een condoom als je wilt vrijen.

Wanneer je de pil steeds op tijd inneemt, ben je voortdurend beschermd. Ook tijdens de stopweek ben je dan veilig. Soms is er in de stopweek weinig of geen bloedverlies. Het kan ook voorkomen dat je tussendoor wat bloed verliest, terwijl je nog niet in een stopweek bent. Ook dan ben je tegen zwangerschap beschermd (mits je geen pillen vergeten hebt).

De pil beschermt niet tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa)."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je een maand hebt geslikt, dus (meestal) een strip, dan ben je bescherm tegen zwangerschap. Maar dit is geen 100% bescherming, dus je kan misschien ook andere voorbehoedsmiddelen gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een maand slikken is niet nodig, zie mijn antwoord inclusief link. Verder is de pil het meest betrouwbare tijdelijke voorbehoedsmiddel. Geen enkel voorbehoedsmiddel is 100% veilig, behalve algehele onthouding.