Wanneer begin je met een baby met baby potjes voeding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet. Maak gewoon vers eten, dan leert je kind groente eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder kookte zelf altijd verse groente enz toen mijn broertje geboren werd en dan prakte ze het gewoon.
Zo'n potje deed ze alleen wanneer ze het te druk had.
Veel gezonder en geen conserveringsmiddelen en andere toevoegingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het met bliets en laurena eens
als ik na mij kleindochter kijk is nu 26 maanden en weigerd gewoon vers voedsel te eten en wil alleen maar potjes voer

Antwoorden (5)

Je bent dat niet verplicht. Je kunt alles vers maken, zowel fruit als een maaltijd. Ik maakte altijd wat meer groente en later een maaltijd klaar en die vroor ik in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je bedoelt: wanneer moet ik fruit/groente bij gaan geven:

Er bestaat geen specifiek moment waarop je het beste van melkvoeding op vast voedsel kunt overstappen. Ieder kind begint vaak op een ander moment met zijn eerste vaste hapjes: terwijl de ene baby maar geen genoeg krijgt van vast voedsel, spuwt de ander hapje na hapje uit.
Je kunt het beste beginnen met vaste hapjes wanneer je kind overgaat van vijf naar vier voedingen per dag. Dat ligt meestal tussen de vierde en de zesde maand. Dan kan hij ook zijn hoofdje rechtop houden en is de tongreflex opgehouden. De tongreflex zorgt ervoor dat alles wat je baby in zijn mondje stopt automatisch wordt uitgespuwd. Hoewel hij misschien de eerste keren niet meer wil eten dan enkele hapjes, je baby is er vanaf de zesde maand zeker aan toe.

Meer info in de bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke baby is anders, afhankelijk van de groei en behoefte van de baby zal dat ergens tussen de 4-6 maanden na de geboorte zijn. Je kinderarts kan je ook helpen om je precies te vertellen wanneer je hiermee kunt beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je ervoor kiest om met potjes voeding te starten zijn er al potjes vanaf 4 maanden, de potjes veranderen per leeftijd van het kindje. de meeste kindjes vcan 4 maanden hebben nog geen tandjes en daarom is het 4 maanden potje vrijwel vloeibaar.
daarna word er steeds meer aan toegevoegd en word het eten steeds grover.

in principe bepaal jij samen met jou kindje wanneer je hiermee wilt starten, zodra jij het gevoel hebt dat jouw kindje behoefte krijgt aan vast voedsel kun je hiermee beginnen.
je kunt natuurlijk ook zelf maaltijden en fruit in de blender gooien en dat geven. dan weet je precies wat je kindje krijgt en kun je er dingen in doen die jouw kindje lekker vind. en het is ook goedkoper dan een potje.

succes, en vooral naar jouw kindje luisteren die geeft zijn/haar behoeftes vanzelf aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
wij zijn met potjes begonnen toen onze dochter 5 maanden was en het eten van mijn bord wou eten, leek ons een duidelijk teken van behoefte aan vast voedsel :)
het kan trouwens een behoorlijke kliederboel worden in het begin hoor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doe het wanneer jij denkt dat het kan , dat voel je aan denk ik .

Waarom met potjes voeding beginnen ?

De onze zijn groot en gezond geworden door zelf te experimenteren door met de pot mee te laten eten even de staafmixer gebruiken en smullen maar .

ik had alleen potjes voeding achter de hand voorhet geval dat wij iets aten dat de kleine nog niet kon verdragen .

het mooie is je komt er achter wat je kind echt niet lekker vindt , nu ze volwassen zijn heeft het nog niet hun voorkeur .

n oude traditie of overname van mn moeder is lauwe thee met een beetje melk een biscuitje laten soppen en lepelen maar en je kind is tevree .

dit vertel je dan niet op het consultatie bureau !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maakte het inderdaad ook altijd zelf. Lekker makkelijk in de vriezer, kleine porties maken. Ook nog stukken goedkoper dan een potje.

Maar als je het hebt over wanneer je je kindje iets anders gaat geven dan melk : Mijn kinderen kregen met 4 maanden hun eerste hapje. Potjes zijn al vanaf 4 maanden te krijgen, bijna helemaal vloeibaar. Volgens mij adviseren ze ( bij borstvoeding ) om je kindje de eerste 6 maanden volledige borstvoeding te geven, maar het is net wanneer je vindt dat je kindje er aan toe is.