Welke instanties moet ik op de hoogte stellen van zwangerschap?

Mijn vrouw en ik verwachten dit jaar ons eerste kindje. Is het verstandig om bepaalde instanties hiervan op de hoogte te stellen en zo ja, welke?

Toegevoegd na 2 uur:
We zitten al op 22 weken en hebben al een aantal echo's achter de rug. Ook zitten we bij een verloskundingenpraktijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd!

Het beste antwoord

Verloskundige eerst
daarna huisarts (bij bezoek) tandarts (bij bezoek) en ziekenhuis (bij bezoek poli o.i.d.)

Het is verstandig om vanaf 14 weken de kraamzorg te kiezen en te regelen.

verder: van harte gefeliciteerd

Toegevoegd na 4 uur:
;) met 22 weken ga ik ervan uit dat dit al op orde is.
Dan hoef je weinig meer te doen.
aangeven bij de gemeente en de SVB maar dat word je ná de geboorte ook uitgelegd door de deskundigen (verloskundige kraamverzorgende etc) oh ja, en meteen dezelfde of de volgende dag je ziekenfonds bellen! Anders kan je de bevallingskosten voorschieten dat is een vriend van me overkomen en dat was vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een verloskundige dient dit te weten voor de broodnodige controles tijdens de zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat je nu hoeft te doen is een afspraak te maken met een verloskundige. Die zal je voorlichting geven over de zwangerschap en eventuele medische zaken met je bespreken.

Tijdens de zwangerschap zal je waarschijnlijk af en toe bij de verloskundige langs gaan.

Pas na de bevalling doe je aangifte van de geboorte op het gemeentehuis. Dat is alles wat je moet doen m.b.t. het op de hoogte stellen.

Andere instanties zoals verzekeraars kan je ook op de hoogte stellen door een geboortekaartje te sturen. Maar dat doe je dus ook ná de geboorte.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als het je eerste keer is weet je natuurlijk nog niet goed wat je moet regelen. In de link een zwangerschap spiekbrief met zaken die je per periode zou kunnen regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je was me net voor, moet toch eens leren om sneller te typen ;)
Instanties (gemeente, SVB) stel je op de hoogte na de geboorte. Het is wel goed om de huisarts van je vrouw in te lichten en natuurlijk een verloskundige of gynaecoloog voor de zwangerschapscontroles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een baan hebt is het vestandig óók de werkgever te informeren! Een zwangerschapsuitkering is niet onbelangrijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van harte gefeliciteerd! In aanvulling op de reeds gegeven reacties: tijdig kinderopvang regelen indien jullie beide werken is ook nog van belang. Het is fijn als een kind rustig aan de oppas/gastouder of kinderdagverblijf kan wennen (terwijl één van de ouders er bij is of in de buurt is) en niet direct fulltime / hele dagen in een nieuwe situatie terecht komt.