Klopt het dat heel vroeger de vroedvrouwen hun nagels heel lang lieten groeien zodat ze daar de navelstreng mee konden doorsnijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee. Ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt, maar dat is echt je reinste kolder.

Vanaf het moment dat we van vroedvrouwen spreken (als beroep c.q. taak in de samenleving) hadden we al HEEEEEL lang messen en scharen. Met lange nagels is bij de rest van de bevalling - waarvan de navelstreng doorknippen maar een piepklein stukje is - het risico dat je moeder en/of kind beschadigd veel te groot.
Bovendien is een navelstreng te dik en te taai om door te halen met een scherpe nagel.

Voordat we trouwens voorwerpen hadden /maakten / zochten om mee te kunnen snijden, 'sneden' we de navelstreng vermoedelijk net zo door als vrijwel alle andere dieren dat doen : met de tanden. Als dat al nodig is, want bij een natuurlijke bevalling (op de hurken, en niet onnatuurlijk plat op bed liggend) wil de navelstreng nog wel eens vanzelf breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een gewone huis tuin en keukenschaar is het bijna niet te doen dus dat moeten dan wel MEGA nagels geweest zijn (nee dus, onmogelijk)

Nagels worden HEEL zwak als ze lang zijn dus als ze al een kans hadden willen wagen hadden ze hun nagels beter redelijk kort kunnen houden.

Een lange nagel zwiept alle kanten op en breekt bij het minste of geringste af (af scheurt af).

Dus als je er al 1 navelstreng mee door krijgt, hetgeen ik echt niet geloof heb je de volgende bevalling toch een probleem