Slechts één testikel sinds zijn 14e, 40 jaar lang een pakje shag per dag gerookt. Toch heeft deze man vijf gezonde kinderen verwekt, hoe kan dat?

Roken vermindert de vruchtbaarheid, een testikel minder kan ook niet echt helpen. Het jongste kind heeft hij verwerkt op 43 jarige leeftijd. Ook de moeder heeft 35 jaar lang veel gerookt. Geen verminderde vruchtbaarheid lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat soort onderzoeken zegt ook alleen maar iets over statistiek in hele grote groepen, niet over de individuele vruchtbaarheid. Het is niet zo dat als je rookt (of iets anders wel of niet doet) je dus gegarandeerd ook een bepaalde aandoening krijgt. Verhoogde kansen kunnen ,zelfs wanneer ze enorm verhoogd lijken, in de praktijk nog erg meevallen.

Stel, de kans om een bepaalde aandoening te krijgen is 1 op 1000. Dus 1 op de 1000 mensen krijgt die aandoening sowieso. Wat ze ook doen, en hoe ze ook leven. En bij rokers krijgen maar liefst 5 op de 1000 mensen die aandoening. Dan hebben ze dus een 5 keer zo hoge ofwel 500 % meer kan op diezelfde aandoening. Als je dat leest, zou je bijna denken dat je kostje gekocht is.
Maar in de praktijk is de kans altijd nog 995 op 1000, dus 99,5 % dat je die aandoening NIET krijgt. Maar dat staat statistisch niet zo leuk.

Deze statistieken gelden overigens voor een flink aantal 'roken-gerelateerde' (vaak meer een statistisch dan een oorzakelijk verband) aandoeningen.

Hun kansen op een succesvolle zwangerschap zullen dus statistisch ongetwijfeld verminderd zijn van een kans van 87 op 100 naar 78 op 100 ofzo, ik sla er maar een slag naar, maar in de praktijk maakt dat dus weinig merkbaar verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verminderd wil niet zeggen onvruchtbaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien had het stel, als ze niet jarenlang hadden gerookt en zonder het gebrek aan een testikel, nu wel tien kinderen gehad. Kan ook zijn dat ze heel veel hebben geoefend.

Je kunt niet zomaar zeggen dat het gerook geen invloed heeft gehad op de vruchtbaarheid van deze man en vrouw.
13 jaar geleden
Dat roken de vruchtbaar heid vermindert,zegt iet over de algemeenheid van die stelling,maar geldt niet voor individuen. Hoe verwerkt men trouwens een kind? Klinkt mij een beetje luguber in de oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch maar even bij de toelichting kijken! Excuus hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
All right.