zout verhoogt de bloedruk niet?? is dat waar?

vandaag bij de verloskundige bleek mijn bloeddruk 95/45
ze zei eet maar lekker dubbelen zoute drop.
ik naar de jamin, ik pak een grote zak en schep hem vol dubbele zoute drop, ik kom een kennis tegen en vertel haar van mijn bloeddruk, waarop de jamin medewerker mij vertelde dat de zout in drop niet zou werken?!?!?!?!? ben ik nou gek, de verloskundige of die medewerker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn verloskundige adviseerde mij ook af en toe een kop bouillon te nemen. Gewoon uit zo'n potje. Lijkt me ter afwisseling met het drop wel lekker.

Het beste antwoord

Ik heb ook wel eens gehoord dat zout helemaal niet zo'n grote invloed op de bloeddruk heeft als wel wordt beweerd.

Overigens, nu is helemaal duidelijk waar die vlekken voor je ogen (zie Bron) vandaan komen. En nu snap ik ook waarom je die niet alleen hebt als je opstaat, maar ook wanneer je gewoon een tijd zit.

Met zo'n superlage bloeddruk zou ik trouwens wel even langs de huisarts gaan, en het niet bij alleen de verloskundige laten. Even controleren of het hart nog in goede conditie is, of je geen vochtophoping in de longen en/of in de benen krijgt, en of de nieren niet te hard werken - dat soort dingen.

Daarnaast kan de arts je wellicht beter vertellen hoe je je bloeddruk opvijzelt dan een verloskundige die met een achterhaald huismiddeltje komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) +1 huisarts zei dat ik mij niet goed voel door mijn ijzer tekort. die hoort minimaal 6.3 te zijn en ik had vandaag 5.1.
dus zit aan de tabletten. verder heeft ze die dingen die jij beschrijft niet onderzocht omdat lage bloeddruk nou eenmaal kan bij zwangerschap zei ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan goed kloppen hoor.. een ijzertekort kan je hele vervelende klachten geven. Meestal nog erger dan bij een lage bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bailey, ok, geruststellend om te horen dat je al bij de huisarts bent geweest. Heb ik me weer voor niets zorgen zitten maken - nou ja, beter zo dan andersom. OT: hoe was/is het bij de tandarts?
(als ik vragen mag...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha je bent een lieverd.
tandarts goed paar gaatjes gevult en om sommige gaatjes moet ik wachten tot ze gevult kunnen worden omdat daar foto's voor gemaakt moeten worden. en tja die mag ik nu niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, goed dat het is gelukt. Zelf ook blij met deze overwinning? Of zit je stijf als een plank in de stoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst was ik doodsbang ma na de verdoving ging het goed. durfde zelfs terug te komen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, houden zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rota, wat ben jij toch een lieverd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een slijmbal...
(Grapje.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (8)

Zout verhoogt de bloeddruk wel... Dan hebben we het over NACL of KCL... zoals je wellicht weet is het zout in drop NH4CL, salmiac-zout... Dat is ander zout inderdaad...
IIK weet dan weer niet of dat de bloeddruk verhoogt...

Maar het zout in drop is een ander zout dan keukenzout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoute drop kán enigszins helpen tegen een lage bloeddruk. Maar..

- nogmaals: het kán helpen, dit is ongeveer bij 50% van de mensen met een lage bloeddruk.
- het helpt echt maar een beetje, je bloeddruk schiet niet ineens weer omhoog.

Baat het niet dan schaadt het niet. Snoep het met mate! téveel is ook weer niet goed. Maar verwacht er ook geen wonderen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik verwachtte dat wonder wel een beetje ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, Cindy1985, bailey is wel zwanger - ik weet niet of veel zout, en veel van de andere stoffen die je binnenkrijgt als je drop naar binnen gaat schuiven, wel goed zijn voor de baby...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota: ik weet dat Bailey zwanger is..
en ook daarom zeg ik: snoep het met mate! In principe kan wat drop (geen grote hoeveelheden) geen kwaad voor de baby. Verder zeg ik in mijn antwoord toch ook nergens dat ze veel zout moet eten..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Maar je schreef ook 'baat het niet dan schaadt het niet'. En je weet nooit wie deze teksten nog meer lezen. Vandaar dat ik het even expliciet genoemd wilde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja..als je die zin leest neem ik aan dat je de volgende zin "snoep met mate" ook nog wel leest dan... pff...discussie klaar?
't is niet zo dat 't in 1x hard omhoog gaat. Maar ik had 't ook tijdens zijn zwangerschap. Heb me te barsten gegeten in dropjes maar ook kippensoep etc. Wel fijn want andersom is erger. Het hielp me zeker me beter te voelen. Lekker genieten van je droppies ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"There is some relationship between dietary salt intake and increased blood volume, potentially resulting in higher arterial pressure, though this varies with the individual and is highly dependent on autonomic nervous system response and the renin-angiotensin system."

Zout trekt vocht aan, waardoor dus je bloedvolume kan toenemen wat kan leiden tot een hogere druk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk erom dat erg veel drop weer voor stoelgang problemen kan zorgen.(verstopping0
14 jaar geleden
Het is inmiddels bekend dat een zoutbeperkt dieet de bloeddruk niet verberterd, dus verlaagd. Maar het is wel zo dat zoute drop de bloeddruk verhoogd. Ik zou zeggen eet maar drop dus want je bloeddruk is best laag. Maar een hele grote zak vind ik wat overdreven al die drop lijkt me niet gezond. Kijk maar in de bijgevoegde site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drop bevat naast salmiakzout ook vaak zoethout-extract en zoethout bevat glycyrrhizinezuur, dit zuur werkt ook bloeddruk verhogend. Salmiakzout bevat net als keukenzout natrium en het is deze stof die bloeddrukverhogend werkt. Dus ouderwetse drop die beide stoffen bevat werkt zeker bloeddrukverhogend.
Salmiakzout wordt bijna altijd gebruikt en zoethoutextract ook vaak en dat werkt dan dubbel.
Even nakijken of die ingrediënten er allebei in zitten dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als eerste ben jij niet gek hoor hahaha,alleen je weet niet meer wie je nu moet geloven...ik heb het gevraagt aan mijn zwager die arts in het ziekenhuis is en die zegt inderdaad hetzelfde alsxinix alleen dan wel met de aanvuling dat dus het zout van drop niet meewerkt aan een verhoging van de bloeddruk,dat gebeurt alleen als je het al een tijd doet maar hij geeft aan dat dat niet de slimme manier is:kook wat meer met zout en eet producten die van zichzelf al meer zout bevatten,zoals sausjes en varkensvlees bijv.