Mijn vriendin is momenteel zwanger. Kan het kloppen dat ze tijdelijk extra veel moeite heeft met haar dyscalculie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is meer de vergeetachtigheid.

Meer dan 80% van vrouwen merkt dat ze tijdens hun zwangerschap moeite heeft met het onthouden van de meest eenvoudige dingen. Deze ‘aandoening’ wordt zwangerschapsdementie genoemd. Het is vervelend, maar gelukkig niet gevaarlijk. En het verdwijnt meestal vanzelf in de maanden na je zwangerschap.

Verwarring
Het kan behoorlijk verwarrend zijn als je tijdens je zwangerschap verandert van een goed georganiseerde jonge vrouw in een verstrooide, vermoeide en misselijke aanstaande moeder. En het is niet alleen de vergeetachtigheid. Het lijkt wel alsof je vaker ongelukjes hebt. Je struikelt over je eigen voeten, stoot je knieën tegen heel zichtbare obstakels en je hebt altijd wel een pleister om een vinger omdat je weer te enthousiast met het keukenmes bent geweest. En misschien vind je de wasverzachter terug in de koelkast en probeer je de vuile vaat in de oven op te ruimen.

Reactievermogen
Het is niet zo gek dat je gedachten ergens anders zijn. Er gebeurt en verandert ook zoveel. Je lichaam – en je hersenen – zijn druk bezig met het maken van je kindje. Neuropsychologie wetenschapsmanager Renate de Groot vergeleek geheugen- en concentratie tests van 60 zwangere en 60 niet-zwangere vrouwen. Daaruit bleek dat de aanstaande moeders vergeetachtiger zijn. Niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook nog 32 weken na de bevalling! Ook was hun reactievermogen aan het eind van de zwangerschap trager: 10 milliseconden. Geen groot verschil, maar toch betekenisvol, want een ongelukje gebeurt in slechts een fractie van een seconde.

Hormonen
Een ander onderzoek, in het UMC St.Radboud te Nijmegen, wees onlangs uit dat vergeetachtigheid wordt veroorzaakt door de progesteron. Tijdens je zwangerschap neemt de hoeveelheid van dit hormoon in je lichaam toe. De hogere hoeveelheid kan de activiteit in delen van de hersenen aantasten. Bijvoorbeeld in de amygdala, dat deel van je hersenen beïnvloedt je angstgevoelens, maar is ook betrokken bij het opslaan en ophalen van herinneringen. Niet zwangere vrouwen die een extra portie progesteron kregen toegediend hadden daarna merkbaar meer moeite hadden met het onthouden van gezichten en gezichtsuitdrukkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan heel goed, maar is vermoedelijk eerder te wijten aan concentratieverlies (ze zit met haar hoofd bij haar kindje) dan aan een verergering van haar dyscalculie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Ze moet wel erg lenig zijn, om met haar hoofd bij haar kindje te zitten.......Zoiets als hieronder;-)
http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/mongolie/reisreporter/fotos/7311.html
jc54
12 jaar geleden
Sorry, ik kon het niet laten;-)
Ik heb 2 kinderen en bij allebei is denk ik een stukje hersenen meegekomen, ik vergeet nog steeds veel dingen, hoe dat komt kan ik niet verklaren helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu voor de tweede keer zwanger en net als de eerste keer vergeet ik dingen. Relatief makkelijke combinaties zijn ineens niet logisch meer of komen niet direct bij me op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat dit meer een gevalletje is van een tijdelijk verminderde concentratie dan het specifiek verergeren van een al bestaand probleem. Als je zwanger bent heb je veel aan je hoofd, er moet veel geregeld en gedaan worden en bovenal ben je (als het goed is), enthousiast over de komst van je kindje. Ofwel; hoe meer je te doen hebt, hoe meer je zou kunnen vergeten. Ik zou er niet te zwaar aan tillen!