welke rechten en plichten heb ik als mijn vriendin en ik een kind krijgen en wij niet getrouwd of geregistreerd partner zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

geen, je moet het kind erkennen op het gemeentehuis

Toegevoegd na 5 minuten:
dit moet tijdens de zwangerschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niets regelt heb je geen rechten.
Je vriendin zal het volledige gezag hebben.

Je moet ook voor de geboorte het kind erkennen (ongeboren vrucht) want anders kan het kind niet eens jou naam krijgen (als jullie dit zouden willen)

Na de geboorte moeten jullie via de kantonrechter aanvragen om het gezag te delen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus alleen erkennen is niet genoeg.
Als je alleen erkent ben je dus wel wettelijk de vader, maar mag je bijvoorbeeld nergens voor tekenen of toestemming voor geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 6 maanden zwangerschap tot 3 dagen na de geboorte kun je je kind erkennen bij het gemeentehuis daar heb je de handtekening van de moeder voor nodig, dus het is handig om dat ruim voor de geboorte te doen. Dan wordt ook de achternaam bepaald. Die geldt dan voor dit kind en evt volgende kinderen van jullie samen.
erkennen geeft geen recht maar is alleen voor de erfenis en nalatenschap.

Na de geboorte moet je het ouderlijk gezag aanvragen en die formulieren krijg je mee bij het erkennen of aangeven dat weet ik niet meer.
ouderlijk gezag is belangrijk. Anders heb je geen zeggenschap over je kind in bv crisissituatie als een ongeluk waarbij je vrouw niet aanspreekbaar is en het kind zwaargewond je mag dan niet beslissen over de behandeling.

Het lijkt allemaal veel papierwerk maar dat valt erg mee hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
en de verplichting op kinderallimentatie als ouders uit elkaar gaan! hoewel deze ook bepaald kan worden achteraf als het zover is, staat het dan wel gelijk vast.
Ga na welke rechten het kind heeft als het op de wereld komt. Aandacht, aanraking, voeding, geluid, licht, ontspanning, luiers die droog zijn enz. en kijk hoe je er in overleg met elkaar op richt om het kind en elkaar daarin gelukkig te maken. Het kind moet in ieder geval worden aangegeven en welke achtenaam wordt het? Denk daarover na en kom samen tot een besluit hierin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je niets regelt bij de gemeente en de rechtbank heb je geen enkel recht, maarook geen plichten.
De erkenning van het kind is naar mijn weten wel mogelijk als het kind al geboren is bij een tweede kind.( anders dan bij het eerste kind. daar moetje de vrucht ook erkennen, en de moeder moet daar ook toestemming voor geven dmv een handtekening.) Let wel op: je kind heeft nog niet alle rechten gelijk als een kind van getrouwde ouders. dit kun je bij een notaris laten vastleggen, die het bij benadering kan regelen. (trouwen is goedkoper dan hetdocument van de notaris) denk er maar eens goed over na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij erkenning ontstaat er een juridische band tussen de vader en het kind. De vader is verplicht om zijn kind te onderhouden. Het kind krijgt op zijn beurt het recht op een nalatenschap. Erkenning mag tijdens de zwangerschap maar dit mag ook na de geboorte.
Door de erkenning van het kind of erkenning van de ongeboren vrucht is de vader nog geen wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Daarvoor moet hij eerst het ouderlijk gezag aanvragen. Met het ouderlijk gezag kan de vader beslissingen nemen over de opvoeding en de verzorging van het kind. Ook mag hij het vermogen van zijn kind beheren en rechtshandelingen verrichten in naam van zijn zoon of dochter. Bijvoorbeeld het zetten van een handtekening of het voeren van een gerechtelijke procedure. Dit kun je aanvragen bij het kantongerecht. er zijn wel kosten aan verbonden. Mijn oudste zoon is door laksheid van zijn vader wel erkend, maar er is geen ouderlijk gezag aangevraagd. Toen we gingen trouwen kreeg mijn (ex)man automatisch het ouderlijk gezag.