Ben 18 weken zwanger en pap3b uitslag gekregen. Kan ik makkelijk na deze bevalling mijn baarmoeder eruit halen?..heb namelijk al 3 kinderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Ze halen nooit 'makkelijk je baarmoeder er uit'.
En pap 3 is nog lang geen kanker ; dat betekent in eerste instantie dat er na 3 tot 6 maanden opnieuw een uitstrijkje moet worden gedaan. Zijn de cellen dan weer abnormaal, dan volgt uitgebreid onderzoek door een gyneacoloog (pap 3a).

Bij pap 3B wordt er normaliter onmiddellijk gevolgonderzoek gedaan, maar HOEFT er nog steeds niks aan de hand te zijn.

Bij Pap 4 en 5 is er pas sprake van kanker, maar dan nog moet je eerst kijken waar dat vandaan komt (Baarmoeder, baarmoederhals, eileider). Aan e hand daarvan wordt besloten tot een behandeling.

Bespreek het dus eerst allemaal maar eens rustig met je gynaecoloog ; voor hetzelfde geld is er niks aan de hand. En een baarmoederverwijdering is GEEN voorbehoedsmiddel ; dat is een zeer ernstige ingreep die je niet moet onderschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
compleet onzinnige min.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal wel weer op de verkeerde tenen gestaan hebben.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Vooral als bekend is dat je tot een risicogroep behoort hoef je je niet heel veel zorgen te maken.
Bij de meeste mensen die overlijden aan kanker is dat omdat de diagnose (te) laat gesteld wordt en er geen behandeling meer mogelijk is. Een baarmoeder verwijderen is een nogal ingrijpende operatie, onderschat dat niet. Goed in de gaten houden, en verder leven dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo onzinnig? Iedereen antwoord op zijn manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pisonivy: Ik had het over de gegeven min, niet over het antwoord, die heb ik geplust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh sorry. Verkeerd gelezen. Ga zo door hahaha. +
bamibal
12 jaar geleden
+, ook voor die onterechte min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ duidelijk antwoord, rare - zo zonder uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft het toch over 3b, waarom begin je dan eerst over de gevolgen van 3a?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat meer mensen dan alleen vraagsteller uitstrijkjes krijgen, en met name het verschil tussen 3a en b niet altijd duidelijk is (ook niet bij mensen die ze moeten duiden trouwens, zie bijlagen).
Ik heb het ook over pap 4 en 5.
Je hebt zelfs pap 6, maar dat is eigenlijk altijd loos alarm ; mislukt uitstrijkje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen ze uitstrijkjes tijdens je zwangerschap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn indertijd wel ; het was de eerste keer en ach, je ligt daar toch met je benen wijd in die beugels, dus kun je net zo makkelijk meteen een uitstrijkje doen. Maar standaard is het bij mijn weten niet.
Je baarmoeder halen ze er niet zo snel uit. Ik weet niet hoe oud je bent? Mijn baarmoeder wand is verzakt. Veel last van. Ook gevraagd of baarmoeder eruit kan. Alleen als echt niet anders kan dan halen ze hem eruit. Mij is verteld dat laten zitten beter is voor je lichaam. De baarmoeder houdt inwendig een heleboel op zijn plaats. En dan kom je ook in de overgang. Sterkte ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt pas in de overgang als je eierstokken zijn verwijderd ; een ingreep met zo mogelijk nog meer gevolgen voor je lichaam. Verder heb je gelijk ; alleen als het echt niet anders kan. Vaak wordt gekozen voor chemo of bestraling, afhankelijk van de mate en locatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marleen. Dokter in ziekenhuis heeft mij wel verteld dat je dan wel in de overgang kan komen.. Gut weer die - en natuurlijk weer geen uitleg WAAROM!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe verklaart hij dat biologisch dan ? Want de hormonen die je cyclus regelen worden in je eierstokken aangemaakt; de baarmoeder heeft daar niets mee te maken. Je menstrueert niet meer, en je kunt niet meer zwanger worden, maar je komt niet per definitie in de overgang hoor, tenzij ze alles weghalen.
Wel gebeurt het verwijderen van de baarmoeder vaak pas rond de leeftijd dat de overgang zich ook kan gaan aankondigen, maar verband kan ik op Internet zo niet vinden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Eens met Marleen. Lijkt me genoeg uitleg voor de -
Mij lijkt het niet onmogelijk (hoewel ik je woordkeuze "makkelijk" wat onhandig vind - het is best een zware operatie), maar je arts zal er waarschijnlijk niet direct achter staan. Overleg het met hem/haar en laat je goed voorlichten.

En geniet wel nog van je zwangerschap! :)