wat gebeurt er met je baarmoeder als je zwanger bent en een ongeluk krijgt met de gordel om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die raakt dan bekneld ofzo.. Het precieze weet ik niet.. Ik hoop trouwens niet dat dit bij jou is voorgekomen. Lijkt me geen pretje.

Het beste antwoord

Dat hangt af van het soort ongeluk en van hoe ver je bent in de zwangerschap.
In principe kan je buik aardig wat hebben, ook als je zwanger bent: je kind zit in het vruchtwater en is daardoor al enigszins beschermd tegen druk van buitenaf.
Als je hoogzwanger bent, kan het bij een flinke botsing wel gebeuren dat door de druk van de gordel de vliezen breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan hoe heftig dit ongeluk is dus dat is eigenlijk niet te zeggen.
En hoever je zwanger bent.
Jou baby zit in ieder geval goed verpakt en kan wel een stootje hebben.
Maar zoals gezegd altijd laten checken want je draagt tenslotte een leven bij je.
Maar als het gebeurt is het raadzaam om even een controle check te doen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg maar aan het eind van de zwangerschap, ik bedoel niet wat er met de baby gebeurd maar puur met de baarmoeder op zich.
j5m
12 jaar geleden
Ook dit is afhankelijk van de ernst van jou ongeluk en ook jou eigen lichaamlijke gesteldheid op dat moment speelt een grote rol.
Dat is toch niet te voorspellen?
Dat hangt van de aard van het ongeluk af
en van de klap die je maakt.

Je zegt dat het niet om de baby gaat,
maar puur om de baarmoeder op zich.

Vreemde vraag.
Het zou kunnen dat die baarmoeder beschadigd
raakt door die gordel.
Vergelijk dat eens met wat er kan gebeuren
als je die gordel niet zou dragen.

Dan zou je je nek kunnen breken en ben je dood
en maakt het voor de baarmoeder niet meer uit.
[Misschien kunnen ze dan nog je baby redden].

Klinkt wel hard allemaal, maar het is ook een vreemde vraag, op deze manier.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ja. Doktoren raden het ook aan. Een veiligheidsgordel is de beste bescherming bij ongelukken, zowel voor jezelf als voor je kind.

http://www.babybytes.nl/encyclopedie/R/Reizen-tijdens-zwangerschap/Autogordels

Sinds 2006 is de wet op het gebruik van de autogordel aangepast. De wijziging houdt in dat ook zwangere vrouwen de driepuntsgordel moet dragen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er zich geen gevaar vormt voor de het kind. Het zou alleen iets onprettiger kunnen zitten voor de moeder. Door het heupgedeelte van de gordel zo laag mogelijk onder de buik te plaatsen blijft het comfort zo hoog mogelijk.

http://www.onlinetheorieles.nl/autorijden-tijdens-zwangerschap.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder gordel landt je met je buik in het stuur; dat is zeker geen pretje voor de baby (en de baarmoeder; alsof dat het probleem is...). Op de bijrijdersstoel, sla je eerst met je hoofd tegen (door?) de voorruit en je buik tegen het dashboard... ook geen echt alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb namelijk een ongeluk gehad waarbij ik de gordel droeg, ik weet ook wel dat het belangrijk is om hem te dragen. met de baby is alles ok,is al 3 maand nu vroeg me alleen af of je baarmoeder ook kan beschadigen omdat hij op dat moment zo groot is en best een klap te verduren krijgt.kon hier verder niks over vinden op internet.